משימה מס' 44 | נהיגה בדרכים שאינן עירוניות במהירויות גבוהות | שלב המשימות המיוחדות |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו חניה בהתאם לסימונים ע"פ הדרך היית מצוין! היום נתחיל את שלב המשימות המיוחדות ונלמד על נהיגה בדרכים שאינן עירוניות במהירויות גבוהות | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. העלאת והורדת הילוכים, מהירות נסיעה גירוי: אין. במהלך החזרה נרבה נסיעה במקומות בהם ניתן להגיע להילוך 5. נבקש מהתלמיד הסתכלות רחוקה. נבקש את תשומת ליבו לדרך שהרכב עובר עד לעצירה כאשר מבצע עצירה מתוכננת. | |
הסבר | פתיח: היום אנו מתחילים ללמוד את השלב האחרון במשימות הנהיגה- שלב המשימות המיוחדות. עד היום נסענו רק בדרכים עירוניות. נדבר על השוני בין דרכים עירוניות לדרכים שאינן עירוניות וכיצד מהירות הנסיעה בדרכים בינערוניות משפיעות על יכולת השליטה ברכב. איך אני מבחין שיצאתי מדרך עירונית? עפ"י תמרור יציאה מדרך עירונית. מה מאפיין דרכים שאינן עירוניות? ריבוי של כלי רכב הנעים במהירות גבוהה, כבישים מרובי נתיבים, כבישים חד סטריים מרובי נתיבים וכבישים דו סטריים בעלי נתיב אחד או יותר- כאשר הנתיב המרכזי (בכביש של שלשה וחמישה נתיבים) ישמש לעקיפה לשני הכיוונים, צפיפות תנועה בהתמזגויות רב הדרכים ללא תאורה, אין מדרכות, כלי משא רבים. יש מחלפים: מפגש של כבישים במפלסים שונים המאפשר מעבר בנסיעה מדרך לדרך, יש נתיבי האצה והאטה: כשנהג מגיע מדרך צדדית ואמור להשתלב בתנועה הוא מאיץ בנתיב ההאצה ומשתלב בתנועה רק כשהגיע למהירות המותרת, נתיב האטה בדיוק הפוך- כאשר רוצים לרדת מהדרך המהירה אל דרך צדדית נוריד את המהירות בנתיב האטה ואז נוכל להשתלב באופן בטוח בדרך. נתזכר את המהירויות לפי סוג דרך– 50- דרך עירונית, 80 דרך בינערונית בלי שטח הפרדה, 90- דרך בינערונית עם שטח הפרדה בנוי, 110- דרך מהירה: דרך מהירה היא דרך חד סטרית בעלת שני נתיבים לפחות לכל כיוון עם שטח הפרדה בנוי, אין בה צמתים רק מחלפים, כל הכניסות אליה הינן התמזגויות ומצוינות בתמרורים. השול תמיד יהיה סלול באספלט. חל בה איסור העלאת והורדת נוסעים, אין כניסה להולכי רגל ולאופניים. הדרך מגודרת כדי למנוע כניסה של הולכי רגל או בעלי חיים, ותמרורי מהירות מיוחדת עפ"י תמרור 426. תמרורים שצבעם ירוק מציינים דרכים שאינן עירוניות. תמרורים שצבעם כחול דרך מהירה. השפעת המהירות על הנהג והרכב: בדרכים בינערוניות הנסיעה היא במהירות גבוהה יותר לעומת הדרך העירונית. יש לכך השפעות על הנהג ועל הרכב: הנהג נדרש לקלוט מידע רב יותר בפרק זמן קצר לעומת הדרך העירונית. הנהג נדרש למיומנות גבוהה יותר בפעולות השליטה על הרכב. פעולה שגויה בתפעול הרכב עלולה לגרום לנהג סטייה מהנתיב, להיזרק לשול. מרחקי העצירה גדלים בעקבות המהירות. הנהג נדרש לשמור על רווח גדול יותר מאשר בדרך עירונית ואף ברווחים מהצדדים ומאחור. כח צנטריפוגלי גדול יותר פועל על הרכב בעקומות בגלל המהירות. סטייה קלה בהגה גורמת לסטייה גדולה בכביש. רוחות צד חזקות עלולות לגרום לסטיית הרכב. זרזי החלקה מקטינים את האחיזה בכביש. הדרך משעממת יותר ויש נטייה להירדמות. תשתיות שמסייעות לנו בדרכים אלו: התמרורים גדולים יותר כדי שנוכל לזהותם ולראותם מרחוק ולהערך על פיהם. תאורה בקרבת צמתים, נתיבי האצה והאטה להשתלבות עם התנועה ללא הפרעה.. רווחים גדולים בין קווי קטעים- כאשר המרווחים קטנים זה מעיד על התקרבות לקו רצוף. סימון ברור של קווי שוליים, שוליים רחבים מאספלט, שטחי הפרדה בנויים שמחלקים את הדרך לאורכה. דרך מהירה מגודרת למניעת כניסה של בעלי חיים. איסור כניסה של בע"ח רתומים לעגלות. איסור כניסה של הולכי רגל, של רוכבי אופניים ורכבים איטיים. הכבישים בנויים בשיפועים מותאמים למהירות הנסיעה ולשיפועי הכביש. מחלפים שמצמצמים נק' קונפליקט וצמצום צמתים ע"י נתיבי התמזגות. מה נדרש מאיתנו – נהיגה נכונה: חובת הזהירות הכללית– תקנה 21- חובה על כל נוהג רכב לנהוג בשיקול דעת ולשים לב ולהתחשב בכל הנסיבות בדרך בסוג הרכב, בשיטת בלמיו- שיוכל לעצור בבטחה בכל עת, במטענו, להתחשב בכל התמרורים ובאותות השוטרים ובכל עצם הנמצא בדרך ובצד הדרך. הסתכלות רחוקה. ערנות מוגברת. תגובה מהירה למצבים משתנים בדרך. שמירת רווח של שתי שניות לפחות ובמקרים חריגים אף יותר. עקיפה נבצע רק לפי השלבים שלמדנו. לא נפתיע ולא נופתע. תקשורת בזמן סביר. סטיות מותאמות למהירות הנסיעה. בנתיבי האצה נתמזג רק כאשר התאמנו את המהירות לרכבים בכביש עימו אנו מתמזגים. נכנס לנתיבי האטה ורק שם נאט את מהירות הנסיעה. עצירה באופן הדרגתי ותקשורת מוקדמת. ניסע לפי המהירות המותרת, לא נסע לאט זה מפריע ומסוכן. מהירות סבירה באותם מקומות שהחוק מחייב. נזכור שאסורה העצירה בשול לצורך העלאת והורדת נוסעים בדרך מהירה. נהיה ערניים לרוכבי האופניים ולהולכי הרגל. | |
יעדי ביניים | התלמיד יסביר את הבעיות והסכנות הנובעות מהשפעת המהירות. התלמיד יסביר מהם ההבדלים בין דרך עירונית לדרך שאינה עירונית ומהם האמצעים הבאים לסייע לנהג בדרכים שאין עירוניות ואופן הנהיגה בדרכים אלו. | |
תרגול | תרגול בדרך בינערונית בכבישים חד ודו סטריים. חובה לתרגל העלאת והורדת ההילוכים הגבוהים (בעמידה) אם לא יוצאים לחזרה. | |
סיכום | היום למדנו נסיעה בדרכים שאינן עירוניות במהירויות גבוהות היית מצוין! בשיעור הבא נלמד פעולות במקרה של סכנה פתאומית נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | תמרורים המופיעים בדרך בינערונית ובדרך מהירה. ציור של נתיב האטה והאצה. |
משימה מס' 45 | פעולות במקרה של סכנה פתאומית | שלב המשימות המיוחדות |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו נסיעה בדרכים בינערוניות במהירויות גבוהות היית מצוין! היום נלמד על פעולות במקרה של סכנה פתאומית | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. הרגלי הסתכלות, מהירות נסיעה, עצירת מטרה בנסיעה לפנים. גירוי: אין. נרבה בנסיעה במקומות בהם ניתן לבצע עצירת מטרה מתוכננות ולא מתוכננות וקומות בהם קיימת אפשרות לסכנה פתאומית. נבקש מהתלמיד להקפיד על הסתכלות רחוקה | |
הסבר | פתיח: עד היום למדנו לעצור עצירות מתוכננות ולסטות בצורה מבוקרת. למדנו להעזר בסימנים מעידים שעלולים לגרום לסכנה ולמדנו להגיב בזמן. היום נלמד על מצבים בהם אין לנו זמן לתכנן עצירה. למרות שאנו נוהגים בצורה חוקית תמיד עלולים להיות מופתעים ע"י משתמשי דרך אחרים. החוק לעניין בלימת פתע: לא יבלום נוהג רכב את רכבו פתאום אלא לשם מניעת תאונה שאי אפשר למנעה בדרך אחרת או אם הדבר הכרחי מטעמי בטיחות התנועה. לא מדובר על בדיקת רכב לשם ניסוי בלמיו בתנאי שלא יערוך ניסוי כזה אלא לאחר שנקט בכל אמצעי הזהירות הדרושים לבל יסכן או יפריע לרכב אחר הנוסע בדרך. מה המצבים שיכולים לגרום לסכנה פתאומית? נהג- עייף, תחת השפעת סמים או אלכוהול, חסר מיומנות, לא שומר חוק. עובר דרך- בעל חיים, דו גלגלי, הולך רגל שקפצו לכביש. דרך: מכשול ללא שילוט, מכשול שנפל מרכב, פגעי טבע, רכב חונה אחרי עיקול, רכב שאיבד שליטה כשעלה לכביש. רכב- צמיג שהתפוצץ, בלם לא עובד, הגה לא מגיב. הסכנות הנובעות מבלימת פתע– נעילת גלגלים שגורמת להחלקה ואיבוד שליטה בהגה ואז הנהג לא יכול לחמוק מהסכנה. סכנת תאונה מהרכב מאחור שלא שמר על רווח מספיק. סכנת התהפכות או סחרור הרכב כאשר בולמים בפניות ונגרמת ירידה לא רצונית לשול. הנהג והנוסעים שלא חגורים עלולים להיזרק ברכב ולהיפגע. מטען וחפצים ברכב יכולים להיזרק ולפגוע בנוסעים. עלול לגרום נזק למכלולי הרכב כמו תקר בגלגל או במערכות הבלימה וההיגוי. כיצד נוכל למנוע סכנה פתאומית: מהירות סבירה לתנאי הדרך ולחובות האטה. שמירה על רווח מלפנים, מאחור ומצידי הרכב. ערנות לסימנים מעידים ולתמרורים בצידי הדרך. בעת שנעקפים ניצמד לימין ולא נגביר מהירות. במקרים שנהג לא ציית למתן ז"ק נוותר. נדאג למכלולי רכב תקינים- בלמים, אורות, צמיגים, מערכות היגוי. מערכות חדישות למניעת סכנה תקינות. הסתכלות רחוקה וקליטה מוקדמת של הסכנה. נדאג לחגירת כל הנוסעים גם בנסיעה קצרה מאוד. האמצעים הקיימים ברכב למניעת סכנה: מבזק אורות (לדוג' כאשר אנו יוצאים לעקיפה והנהג הנעקף לא מבחין בנו), הגה (התחמקות מפתיחת דלת, נהג שמתפרץ ונכנס לנתיב הנסיעה שלנו ויש לנו לאן לסטות), צופר (הולך רגל שמתפרץ לכביש, רכב עוקף אותנו וחוזר לנתיב שלנו לפני הזמן), דוושת הדלק (בהתקרבו לצומת מרומזר שהרמזור התחלף לצהוב- נפנה את הצומת) והבלם. מערכות חדישות המסייעות במניעת סכנה: מוביליי – מתריע כאשר מתקרבים לעצמים במהירות, כאשר סוטים מנתיב וכאשר חורגים מהמהירות, יציבות הרכב בעקומות – ESP, מונע נעילת גלגלים- ABS. סדר הפעולות הנכון בעת סכנה פתאומית: אחיזת הגה חזקה, לחיצה חזקה על הבלם כאשר מותקן ברכב ABS (נרגיש שדוושת הבלם רועדת וזה סימן שהמערכת נכנסה לפעולה ומערכת ההיגוי תקינה וניתן לבצע סטייה בהיגוי) ואם לא אז ע"י פמפום- כדי למנוע נעילת גלגלים. חשוב לזכור שבבלימת חרום נלחץ על בלם הרגל לפני ניתוק במצמד כדי להרוויח זמן בלימה- כל שניה עלולה להיות גורלית. איך נדע ברכב שאינו מוכר לנו האם יש את המערכות הללו ברכב? ע"י מנורה שנדלקת בלוח המכוונים לפני התנעת המנוע. נשים לב שבכביש דו"ס תמיד נעדיף להסיט את הרכב לשול או לשפת הכביש הימנית כדי למנוע סכנה עם הרכבים בתנועה ממול. | |
יעדי ביניים | התלמיד יסביר באילו מקרים הוא יאלץ לפעול כדי למנוע סכנה פתאומית ומה האפשרויות העומדות לפניו. התלמיד יסביר את החוק בעניין בלימות פתע. ומה הסכנות בבלימות אלו. התלמיד ימנה את סדר הפעולות הנכון לבלימות פתע. | |
תרגול | נצא לתרגל במגרש או במקום ללא תנועת כלי רכב. אנו אציין סוג של הסכנה והתלמיד יתאים את השימוש בכלים שלמדנו לפי סוג הסכנה. | |
סיכום | היום למדנו פעולות במקרה של סכנה פתאומית היית מצוין! בשיעור הבא נלמד ירידה מכוונת/ רצונית לשול וחזרה לכביש נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | תמרורי אזהרה |
משימה מס' 46 | ירידה מכוונת/ רצונית לשול | שלב המשימות המיוחדות |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו על פעולות במקרה של סכנה פתאומית היית מצוין! היום נלמד על ירידה מכוונת/ רצונית לשול | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. החלפת נתיבים, מתן ז"ק בדרך, עצירה וחניה בימין הכביש או בשמאל | |
הסבר | פתיח: עד היום למדנו לעצור ולהחנות בימין הכביש או בשמאל, למדנו מקומות המתירים והאוסרים חניה. היום נלמד על עצירה בשול- מתי מותר ומתי אסור וכיצד חוזרים לכביש. הגדרת שול: השטח הסמוך לשפת הכביש שאין לצידו מדרכה עד לרוחב של 4 מ' או עד לדופן תעלת הניקוז הקרובה. למה השול מיועד? לשם מניעת תאונה. חוק: מי שנוהג בדרך שאיננה עירונית לא יעצור, יעמיד, יחנה ולא ישאיר את הרכב בשול הדרך אלא: מי רשאי לרדת לשול: 1. לצורך העלאה והורדת נוסעים או החלפת נהגים (בדרך מהירה אסור). 2. לשם חילוץ נפגעים. 3. ביצוע עבודות בכביש. 4. רכב צה"ל או בטחון בתפקיד. 5. תקלה ברכב- יש לדאוג לפנות אותו בתוך 24 ש' ויש להציב משולש אזהרה שיראה למאה מטר. 6. מי שלומד נהיגה- בהנחיית המורה. 7. רכב איטי שמפריע להזרמת התנועה ירד לשול אם הוא סלול באספלט. הסכנות בירידה לשול: האטה לא מבוקרת עלולה לגרום לתאונה עם הרכב מאחור. ירידה במהירות גבוהה במקום לא מתאים בגלל הפרשי גובה- יכול לגרום להתהפכות או לנזק למכלולי הרכב. שול שאיכותו ירודה עלול לגרום לנעילת גלגלים ימניים הנמצאים על השול- עקב מקדם חיכוך נמוך וזה יגרום לנעילת גלגלים ימניים ולסטייה פתאומית למרכז הכביש. בעת הירידה לשול יתכנו מכשולים כגון- עמודי חשמל, תמרורים, אדמה בוצית, גשר, מנהרה, סלעים, תהום. כמו"כ אנו לא נראים מרחוק למשתמשי הדרך האחרים בעיקול דרך או בפסגה כאשר גם הוא יקלע למצוקה שמחייבת אותו לרדת לשול. סדר הפעולות הנכון לירידה מהשול לכביש: לפני הירידה – נבדוק אם קיים איסור, נבצע תקשורת עם הנהגים מאחור, נחפש מקום מתאים לירידה- מקום שנראה ונראה, בלי הפרשי גובה, רוחב שול מתאים ואיכות סבירה, נבדוק שאין עצמים שעלולים לסכן אותנו, נאט עד למהירות של הילוך שני לפני הירידה, נרד לשול באופן הדרגתי גלגל אחר גלגל- קודם גלגלים ימניים ואח"כ שמאליים. נעצור באופן מתון. אם אנו עוצרים לאורך זמן, כאשר הרכב תקול, נכוון גלגלים והגה לפי המצב הטופוגרפי, נפעיל אורות מצוקה ונציב משולש אזהרה במרחק של 100 מ' ונלבש אפוד זוהר אם אנו נשארים בקרבת מקום. הסכנה בעלייה מהשול לכביש: סכנה של סטייה לנתיב הנגדי ולתאונת חזית. סכנת הפרעה לתנועה הנעה בכביש בגלל הפרשי המהירות. סדר הפעולות הנכון לעלייה מהשול לכביש– העלייה מהשול לכביש תמיד תהיה מתוכננת. חובה לתת את ז"ק לתנועה הנעה בכביש. בגלל שאין את האפשרות לצבור תאוצה בשול יש צורך לאמוד את מהירותם של כלי הרכב המתקרבים ורק כשפנוי נתחיל בביצוע העלייה. נבצע תקשורת, נחפש מקום מתאים לעליה מהשול מבחינת הפרשי גובה, נפנה את גלגלי בהרכב בזווית כדי להקל על הטיפוס, עולים בזהירות גלגל אחר גלגל- קודם שמאליים אח"כ ימניים- עליה עם כל הצמיג ולא רק הדופן, מתיישרים לתוך הנתיב ורק אז מאיצים ומשתלבים בתנועה. | |
יעדי ביניים | התלמיד ימנה את האיסורים וההתרים לעצירה בשול. התלמיד יסביר את הסכנות בירידה ובעליה מהשול. התלמיד ימנה את סדר הפעולות הנכון הבטוח והנכון לעליה וירידה מהשול. | |
תרגול | אין. | |
סיכום | היום למדנו על ירידה מכוונת רצונית לשולוחזרה לכביש היית מצוין! בשיעור הבא נלמד על ירידת חרום לשול וחזרה לכביש נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | נצייר את אופן הירידה לשול- גלגלים ימניים ואח"כ שמאליים. גם את העלייה שמאליים ואחד ימניים. |
משימה מס' 47 | ירידת חרום לשול וחזרה לכביש | שלב המשימות המיוחדות |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו על ירידה רצונית / מכוונת לשול וחזרה לכביש היית מצוין! היום נלמד על ירידת חרום לשול וחזרה לכביש | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. פעולות במקרה של סכנה פתאומית, ירידה מכוונת לשול וחזרה לכביש, מתן ז"ק במקומות שאינם צמתים | |
הסבר | פתיח: בשיעור הקודם למדנו כיצד יורדים ירידה מכוונת לשול וכיצד עולים מהשול לכביש. היום נלמד כיצד יורדים לשול ירידת חרום לשוליים וכיצד חוזרים לכביש. הגדרת שול: השטח הסמוך לשפת הכביש שאין לצידו מדרכה עד לרוחב של 4 מ' או עד לדופן תעלת הניקוז הקרובה. חוק: מי שנוהג בדרך שאיננה עירונית לא יעצור, יעמיד, יחנה ולא ישאיר את הרכב בשול הדרך אלא: מי רשאי לרדת לשול: 1. לצורך העלאה והורדת נוסעים או החלפת נהגים (בדרך מהירה אסור). 2. לשם חילוץ נפגעים. 3. ביצוע עבודות בכביש. 4. רכב צה"ל או בטחון בתפקיד. 5. תקלה ברכב- יש לדאוג לפנות אותו בתוך 24 ש' ויש להציב משולש אזהרה שיראה למאה מטר. 6. מי שלומד נהיגה- בהנחיית המורה. 7. רכב איטי שמפריע להזרמת התנועה ירד לשול אם הוא סלול באספלט. הסיבות לירידת חרום לכביש: לחמוק מרכב שסטה לכיווננו באופן פתאומי, תקלה פתאומית ברכב, החלקה לשול בעקומה, מכשול בכביש, הירדמות (אסור שיקרה). השווה והשונה בין ירידה מכוונה לירידת חרום: בירידה רצונית- נבדוק אם קיימים איסורים, נבצע תקשורת, נבצע האטה, נאתר מקום מתאים לירידה, נרד בהדרגה. בירידת חרום- הירידה במהירות גבוהה, השול יכול להיות מסוכן- שוליים קצרים שבצידם תהום, סלעים, הר, סכנת פגיעה במכשול הנמצא על השול, הפרשי גובה שיכולים לגרום להתהפכות, סכנת סטייה פתאומית לתנועה הנגדית עקב נעילת גלגלים ימניים הנמצאים על השול עם מקדם חיכוך נמוך שונה מהגלגלים שעל הכביש. סדר הפעולות הנכון לירידת חרום לשול: אחיזת הגה חזקה, סטייה ימינה ועזיבת דוושת הדלק. התישרות כאשר שני הגלגלים הימניים נמצאים על השול ושני גלגלים השמאליים נמצאים על הכביש. היצבות לנסיעה בקו ישר. אם השול רחב מספיק וניתן לעצור בו- להמשיך ולהאט לסרוגין, לסטות בצורה מבוקרת עם הגלגלים השמאליים ולהתרחק משפת הכביש ככל שניתן, לעצור ולאבטח את הרכב. ללבוש אפוד זוהר, להוריד נוסעים מצד ימין. עצירה להרגעות ובדיקה שלא נגרם נזק למכלולי הרכב. אם אנו עוצרים לאורך זמן, כאשר הרכב תקול, נכוון גלגלים והגה לפי המצב הטופוגרפי, נפעיל אורות מצוקה ונציב משולש אזהרה במרחק של 100 מ'. יכול להיות מצב שלא ניתן לעלות בחזרה לכביש עקב התנועה הנעה מאחור ולא ניתן לעצור בשול במצב כזה נבצע האטה מבוקרת כאשר רק הגלגלים הימניים על השול עד לרגע שאפשר להשתלב בתנועה באופן בטוח. לאחר העלייה לכביש יש לבצע בדיקה: לא קיימת משיכת הגה עקב תקלה בצמיג, אין רעשים, הזזת הגה ימינה ושמאלה אינה מלווה ברעשים, בדיקת בלמים באופן מבוקר כדי לבדוק שלא נפגמה. אם לא ניתן לעצור בשול ולא ניתן לעלות לכביש נפעל כך: אם מותקנת ברכב מערכת ABS המונעת נעילת גלגלים ומאפשרת היגוי יש לבלום בלחיצה ארוכה עד שמרגישים רעידות בבלם הרגל וזה סימן שהמערכת פועלת. אם לא קיימת המערכת או היא תקולה הבלימה תהיה לסרוגין (פמפום). סדר הפעולות הנכון לעלייה מהשול לכביש– העלייה מהשול לכביש תמיד תהיה מתוכננת. חובה לתת את ז"ק לתנועה הנעה בכביש. בגלל שאין את האפשרות לצבור תאוצה בשול יש צורך לאמוד את מהירותם של כלי הרכב המתקרבים ורק כשפנוי נתחיל בביצוע העלייה. נבצע תקשורת, נחפש מקום מתאים לעליה מהשול מבחינת הפרשי גובה, נפנה את גלגלי בהרכב בזווית כדי להקל על הטיפוס, עולים בזהירות גלגל אחר גלגל- קודם שמאליים אח"כ ימניים- עליה עם כל הצמיג ולא רק הדופן, מתיישרים לתוך הנתיב ורק אז מאיצים ומשתלבים בתנועה. נהיגה נכונה ומונעת: נקפיד על הרגלי הסתכלות נכונים- שמירת רווח, הקפדה על חובות האטה, התאמת מהירות סבירה לתנאי הדרך, ערנות, הקפדה על מערכות רכב תקינות: צמיגים, בלמים, היגוי. קשוב וערני להתנהגות חריגה של נהגים אחרים, אבחנה בתמרורים וסימנים מעידים, נהיגה בהתאם למצב האקלים ומצב הכביש. | |
יעדי ביניים | התלמיד יסביר מה הסיבות שעלולות לגרום לירידת חרום לשול. התלמיד יסביר את הסכנות בירידת חרום לשול. התלמיד ימנה את סדר הפעולות בירידת חרום לשול ובחזרה לכביש. | |
תרגול | אין. | |
סיכום | היום למדנו על ירידת חרום לשול וחזרה לכביש היית מצוין! בשיעור הבא נלמד על נהיגה בדרכים הרריות צרות ומפותלות נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה |
משימה מס' 48 | נהיגה בדרכים הרריות צרות ומפותלות | שלב המשימות המיוחדות |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו על ירידת חרום לשול וחזרה לכביש היית מצוין! היום נלמד על נהיגה בדרכים הרריות, צרות ומפותלות | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. מתן ז"ק בדרך ובצומת, ירידה לשול מכוונת, מהירות נסיעה. | |
הסבר | פתיח: עד היום נסענו בדרכים עירוניות ושאינן עירונית. היום נלמד כיצד נוסעים בדרכים צרות ומפותלות. נדבר מה מאפיין דרכים אלו, על הבעיות והסכנות ואופן ההתמודדות עימן. חוק: 1. נפגשו שני כלי רכב בדרך צרה, יאטו שניהם ויסיטו את כלי רכבם לימין ככל האפשר ואף מעבר לשפת הכביש עד כדי עצירה כדי למנוע תאונה. 2. נפגשו שני כלי רכב בדרך צרה ותלולה, יתן הרכב היורד את זכות הקדימה לרכב העולה. 3. רכב המוגדר כרכב איטי כמו טרקטור חייב להיימן ולאפשר לתנועה מאחוריו לעקוף ולזרום. 4. רכב שבשל שיפועי הדרך או בשל מטענו נוסע לאט חייב לרדת לשול כאשר הוא סלול באספלט ולאפשר לתנועה לעוקפו. 5. אין לנהוג רכב במורד אלא כאשר ההילוך משולב ומחובר (מצמד מעל נק' החיכוך). מהירות סבירה: חובה על כל נוהג רכב לנהוג במהירות שתאפשר לו שליטה מוחלטת ברכב בהתחשב בכל הנסיבות, תנאי הדרך, הרכב והתנועה. מהירות סבירה תהיה תמיד נמוכה מהמהירות המותרת. חובות האטה: לפני עקומות חדות, פסגה או ירידה תלולה. לפני גשר צר ובעוברו עליו ובמקום בו שדה הראיה מוגבל. הסכנות והבעיות הצפויות בדרכים אלו: סכנה לתאונה חזיתית בעקבות אומדן לקוי של הנהגים. סכנת עקיפה בדרך שאינה פנויה. עליה מהשול והחלקה לכביש. סכנת החלקה בדרכים אלו הסיכוי גבוה יותר להצפות מים, חול, שלג. סכנה של בעלי חיים העלולים להתפרץ לכביש. סכנות בכניסה לעקומות חדות- הגעה במהירות שינה מתאימה ואיבוד שליטה עקב הכוחות הפועלים על הרכב בעקומה. דרכים אלו לפעמים חוצות שמורות טבע ולכן יתכנו הולכי רגל. רכבי שטח החוצים את הכבישים לדרכי עפר בצידם. נהג לא מיומן שמשתמש בהילוך שאינו מתאים לדרך יכול לגרום לסכנה. אופן ההתמודדות: התאמת מהירות, נסיעה בימין הכביש, עקיפה רק בתנאים מתאימים- לא בטוח- לא עוקפים. כשנעקפים נשמור על הימין ולא נגביר מהירות. האטה לפני עקומות- נזהה עקומה לפי תמרורי האזהרה ונתאים מהירות וסטיית הגה מבוקרת. נמנע מסטיות חדות. נמנע מהאצות פתאומיות. שמירת רווח. האטה כאשר קיימים זרזי החלקה, בלימות לסרוגין. עליה מהשול רק כאשר הכביש פנוי למרחק ובזווית מתאימה לטיפוס. ערנות מוגברת מקומות בהם צפויים להימצא בעלי חיים ובעיקר בחשכה, נזהה לפי תמרורים. מקומות בהם צפויים הולכי רגל ורוכבי אופניים נזהיר ע"י צופר. טרקטורונים ורכבי משא היוצאים מדרכי עפר נבצע תקשורת ונאט, נשים לב שהפנסים עלולים להיות מכוסים בעפר, נשמור על רווח גדול יותר. תפעול נכון במכלולי הרכב: במעלה: העלאת הילוכים בהתאם לשיפוע הקיים- כדי למנוע התחממות המנוע נגיע לתחום החפיפה העליון תוך שהיה קצרה בנקודת החיכוך. במורד: גם נתאים מהירות, נאט לפני הורדת הילוך- בעזרת הבלם, ניתוק מצמד והחלפת הילוך תוך לחיצה על הבלם הרגל כדי למנוע האצה, לאחר שילוב ההילוך נשחרר מצמד לנק' חיכוך, נשחרר מצמד ורק אז נשחרר בלם. כפי שלמדנו "הילוך מחובר ומשולב". אם נוהגים ברכב עם תיבת הילוכים אוטומטית יש להימנע משימוש רב בבלמים ע"מ למנוע התחממות הרפידות. נשלב הילוך מתאים לזווית ואורך המורד. נבלום בפמפום ולא בלחיצה ארוכה. | |
יעדי ביניים | התלמיד יסביר את המאפיינים המיוחדים לדרכים הרריות צרות ומפותלות. התלמיד יסביר את הסכנות הצפויות בדרכים אלו וכיצד נתן להתמודד עימן. | |
תרגול | אין. | |
סיכום | היום למדנו נהיגה בדרכים הרריות, צרות ומפותלות היית מצוין! בשיעור הבא נלמד על הימנעות מהחלקה והיחלצות ממנה נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | תמרורים. |
משימה מס' 49 | הימנעות מהחלקה והיחלצות ממנה | שלב המשימות המיוחדות |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו נהיגה בדרכים הרריות צרות ומפותלות היית מצוין! היום נלמד על הימנעות מהחלקה והיחלצות מממנה | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. האטות ועצירות לסוגיהן, מהירות נסיעה, חובות האטה | |
הסבר | פתיח: היום תלמד מהי החלקה, איך ניתן למנוע החלקה ואיך ניתן להיחלץ ממצבי החלקה. כשלמדנו בשמירת רווח על מרחקי עצירה הזכרנו כי מרחקי העצירה מושפעים ממצב הרכב, הנהג והדרך. היום נדבר על התנהגות שונה של הרכב כשיש בדרך זרזי החלקה. מהי החלקה? מצב בו הרכב מצבע פעולות בניגוד לרצון הנהג. לדוג' הנהג רוצה לבצע סטייה והרכב ממשיך לנסוע בקו ישר. הנהג רוצה לעצור, הרכב ממשיך לנוע. או מנסה להתיישר והרכב מסתחרר. השפעת מקדם החיכוך על כביש רטוב: בכביש יבש מקדם החיכוך בין הצמיג לכביש 0.7. ככל שיהיו על הכביש זרזי החלקה כגון: שמן, חול, עלים, גשם ראשון וכו' מקדם החיכוך ירד. כביש עם שכבת קרח מקדם החיכוך שלו 0.1. מרחקי העצירה יגדלו באופן משמעותי. שימוש לא נכון של הנהג יגרום להחלקה ואיבוד שליטה. מכלולי רכב שאינם תקינים – בלמים, לחצי אויר בצמיגים, מערכות היגוי וכו' גם בכביש יבש קיימת סכנה לאיבוד שליטה ובכביש רטוב הסכנה גדלה משמעותית. הגורמים להחלקה: הנהג- חוסר בקיאות וניסיון- שימוש לא נכון בבלמים, פעולות היגוי חדות, שימוש לא נכון בדוושת ההאצה או הורדת הילוכים במהירות שאינה מתאימה. הדרך- כביש מכוסה זרזי החלקה או בלימה על צבעי סימון בכביש. רכב- מכלולים לא תקינים- לחצי אויר, צמיגים שחוקים, בלמים לא תקינים, זוויות אופן לא מכוונות וכו'. כיצד נימנע מלהיכנס למצבי החלקה: הסתכלות רחוקה, נתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך, נאט במקומות שחייבים בהאטה, סימנים מעידים, נהיה דרוכים להתנהגות חריגה של משתמשי דרך אחרים, נימנע מסטיות חדות ונגיע לעקומות במהירות מתאימה, בכביש רטוב נקפיד על עקיפות זהירות ומתוכננות, שמירת רווח, בלימה לסירוגין במיוחד כשהכביש מכוסה בזרזי החלקה, נימנע מהאצות פתאומיות. מערכות מתקדמות המסייעות במניעת החלקה: מערכת ABS- בבלימה חזקה או שימוש לא נכון של הנהג בבלמים המערכת תמנע מהגלגלים להינעל ותאפשר היגוי. מערכת ESP- מאפשרת יציבות הרכב ומונעת איבוד שליטה בעקומות ופניות חדות. סוגי ההחלקות וההיחלצות מהן: התופעה התנהגות הרכב אופן ההיחלצות נעילת גלגלים קדמיים או נעילת ארבעת הגלגלים הרכב נע קדימה, אין השפעה של ההגה על כיוון התנועה אחיזת הגה חזקה 3,9 לחיצה על המצמד ושחרור הבלם (חלוקת כוחות הרכב באופן שווה), כשההיגוי חוזר לחיצה על הבלם לסרוגין. נעילת גלגלים אחוריים הרכב מסתחרר ללא יכולת שליטה אחיזת הגה חזקה 3,9 שחרור בלם, לחיצה על המצמד והפניית ההגה נגד כיוון ההחלקה ומיד לכיוון הרצוי נעילת גלגלים ימניים (בשול בדר"כ) או שמאליים הרכב סוטה לכיוון הגלגלים שמסתובבים (גלגלים נעולים מחליקים והופכים למהירים יותר) אחיזת הגה חזקה 3,9 שחרור בלם, לחיצה על המצמד והפניית ההגה נגד כיוון ההחלקה (לימין- אם הגלגלים הימניים היו בשול או לשמאל אם להיפך) | |
יעדי ביניים | התלמיד ידע מהי החלקה ומהן הסיבות להחלקה וכיצד ניתן להימנע ממנה. התלמיד ידע כיצד נחלצים מהחלקה. | |
תרגול | אין | |
סיכום | היום למדנו על הימנעות מהחלקה והיחלצות ממנה היית מצוין! בשיעור הבא נלמד על התייחסות לרכב בטחון נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | תמרורי אזהרה. המחשה של החלקת רכב בכל אחד מהמצבים ע"י דגם מכונית. |
משימה מס' 50 | התייחסות לרכב בטחון | שלב המשימות המיוחדות |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו הימנעות מהחלקה והיחלצות ממנה היית מצוין! היום נלמד על התייחסות לרכב בטחון | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. כללי מתן זכות קדימה במקומות שאינם צמתים ובצמתים, הרגלי הסתכלות נכונים, נסיעה בימין הכביש. | |
הסבר | פתיח: עד היום למדנו על מתן זכויות קדימה במקומות שאינם צמתים ובצמתים. היום נלמד על מתן ז"ק לרכב בטחון בתפקיד. אלו רכבי בטחון אתה מכיר? משטרה, אמבולנס, כיבוי אש. תפקידם של רכבי בטחון הוא לאפשר שרותי שיטור, ער"נ, הצלה, כיבוי אש, חילוץ נפגעים, ביטחון. מהם רכבי בטחון בתפקיד: רכב המפיץ אור אדום או כחול מהבהב ומשמיע אות בפעמון, אזעקה או סירנה. אמבולנס המסומן עם מגן דוד אדום, מד"א, נטלי, שח"ל וכו.., רכב לכיבוי אש, רכבי צה"ל, משטרה, זק"א, כל רכב שקיבל ביתר מאת משרד הרישוי כגון רכבי משד הבטחון, אבטחת אישים וכו'. למי מותר לנהוג ברכב בטחון? מי שקיבל הדרכה והוכשר לכך. מה מותר לרכבי בטחון? רכב בטחון בשעת מילוי תפקידו רשאי לנסוע מעל למהירות המותרת בחוק, בניגוד לכיוון התנועה, לא לציית לתמרורים ולרמזורים, לנסוע בנת"צ, לנסוע בשול, לעצור ולחנות במקומות אסורים. כלומר כל מה שלנו אסור… אולם בשעת מילוי תפקידו אסור לו לגרום לסיכון או פגיעה במשתמשי הדרך האחרים. כללי התנהגות בקרבת רכב בטחון בתפקיד: מרגע שאנו רואים או שומעים רכב בטחון יש להסיט את הרכב קרוב למדרכה או לשפת הכביש הימנית ולעצור את הרכב ולתת ז"ק לרכב הבטחון עד שיחלוף. לא נבצע עבירת תנועה! אם אנו נמצאים בקרבת צומת יש לעצור רחוק מהצומת. אם יש בצומת תמרור עצור או מתן זכות או רמזור אדום לא נכנס אל הצומת ונסכן עוברי דרך. אחרי שרכב הבטחון חולף על פנינו נשמור על מרחק ממנו שלא יפחת מ 100 מט' כדי לאפשר לו לבצע את מה שצריך ללא סיכון וגם כדי לתת לרכבים שמתלווים אליו להצטרף ללא הפרעה (לפעמים יש רכבים סמויים). | |
יעדי ביניים | התלמיד יגדיר רכב בטחון וכיצד מזהים אותו. התלמיד יסביר את כללי ההתנהגות שעליו לנהוג כאשר רואה או שומע רכבים אלו. | |
תרגול | אין. | |
סיכום | היום למדנו על התייחסות לרכב בטחון היית מצוין! בשיעור הבא נלמד התנהגות במפגש מסילת ברזל נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | אין. |
משימה מס' 51 | התנהגות במפגש מסילת ברזל | שלב המשימות המיוחדות |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו על התייחסות לרכב בטחון היית מצוין! היום נלמד על התנהגות במפגש מסילת ברזל | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. התקרבות לצמתים מיקום וחציה, כללי מתן ז"ק במקומות שאינם צמתים ובצמתים. | |
הסבר | פתיח: עד היום למדנו על חציית צמתים. אנו נלמד כיצד יש לחצות מפגש מסילת ברזל. מפגש מסילת ברזל הוא חלק מן הדרך. גם לרכבת יש חוקי תנועה אך הכללים החלים על הרכב אינם יכולים להיות מתאימים גם לרכבת בגלל המגבלות שיש לרכבת, שתכף נזכיר. הגדרה למפגש מסילת ברזל: מקום שכביש ומסילת חוצים זה את זה באותו מפלס. חוק: נוהג רכב המתקרב למפגש מסילת ברזל יאט את מהירות נסיעתו עד כדי אפשרות עצירה ויחצה את המפגש ללא עיכוב. גם כאשר יש אמצעי אזהרה כגון תמרור עצור, עדשה או דגל או פעמון כי אולי הם תקולים. השוני בין רכבת לרכב והסכנות בעקבות זאת: בוודאי שמעת על תאונות שקרו בין כלי רכב לרכבת. תאונה שמתרחשת בין רכבת לרכב הינה הרת אסון עם הרוגים ופצועים לרכבת ולרכב. למה? הרכבת שוקלת מאות טונות- מסה גבוהה יחסית לכלי רכב. המהירות שהיא נוסעת גבוהה, מרחק העצירה שלה גדול. רכבת שנוסעת במהירות של 100 קמ"ש מרחק העצירה שלה מעל 700 מטר. בלימת רכב ב- 100 קמ"ש הוא 74 מטר. השוני נובע גם ממקדמי החיכוך השונים ביחס לרכב- שנע על הכביש לעומת מסילה. לרכבת אין אפשרות לחמוק ממכשולים, לעומת רכב. תקנות שבאות להסדיר מעבר בטוח על המסילה: ישנן תקנות וכללי התנהגות מחמירים מרגע ההתקרבות למפגש- 300 מטר לפניו ועד לחציית המסילה. החוק קבע עונשים מחמירים לנהג שאינו מציית לתקנות. * תמרורי אזהרה מוצבים משני צידי הדרך אם אחד נפל או נעקר. 1. אסור לעקוף מתמרור המציין 100 מטר לפני המפגש. 2. אסור לחנות רכב בתחום 20 מטר לפני המפגש. 3. אסור לעקוף רכב שעצר לפני המפגש. 4. כאשר רכב המסיע או המסוגל להסיע 11 נוסעים או יותר כולל הנהג, מגיע אל המסילה והיא אינה סלולה באספלט או בבטון (דרך עפר) לפחות 20 מטר לפני המפגש, חל עליו איסור לחצות את המפגש. 5. כפי שהזכרנו את החוק: יש להאט את מהירות הנסיעה עד כדי עצירה גם אם מוצבים שם אמצעי אזהרה, יתכן שהם תקולים. המקרים המחייבים עצירה לפני המפגש– * כאשר נראית או מתקרבת רכבת או נשמע אות אזהרה על התקרבות רכבת או כאשר זרועות המחסום סגורים או מתחילים להתנועע לקראת סגירה או פתיחה (אם נראה מחסום שיורד ממול ושלנו לא יתכן שהמחסום שלנו תקול או נעקר ועלינו לעצור), כאשר יש רמזור אדום, פעמון, שוטר או דגלן המסמנים לעצור. אם יש תמרור עצור. היכן נעצור? אם יש קו עצירה- לפני ובסמוך לקו. אם אין קו עצירה נעצור 4 מטר לפני פס המסילה הקרוב. חובה לכבות את כל מערכות השמע ברכב, פותחים חלון ליד הנהג, מקשיבים שלא נשמעת רכבת. מסתכלים שאין רכבת מתקרבת ורק אז חוצים. נהיגה נכונה בעת התקרבות למפגש, במפגש ובחציה: נמנע מעקיפה ברגע שנבחין בתמרור המציין 300 מטר לפני המפגש. גם אם אין תמרור המחייב עצירה מומלץ לעצור ולהקשיב אם אין רכבת מתקרבת. נחצה רק כאשר רכב הרכב מלפניך סיים את חצייתו. נמנע מהחלפת הילוכים על המסילה. נעמוד רחוק יותר מ4 מטר לפני הפס כדי שאם נוהג רכב אחר יפגע בך מאחור עדיין תשאר רחוק מהמסילה. במידה ורכבך נתקע על המסילה הורד את הנוסעים מיד ופעל כדי להזיז את הרכב- ברכב בעל תיבת הילוכים ידנית נפעיל את הרכב כשההילוך הראשון משולב, בלי בלם יד, הרכב יקפץ מעל למסילה. במידה ואין אפשרות להזיז את הרכב, בכל מפגש יש שלט המציין לאן להתקשר ומציין את מס' המפגש. אם אתה רואה נוהג רכב אחר שנתקע סייע לו לדחוף את הרכב. | |
יעדי ביניים | התלמיד יסביר את הסכנות במפגש מסילת ברזל, יסביר את התקנות וכיצד עליו לנהוג בהתקרבו ובעומדו לחצות מסילת ברזל. | |
תרגול | אין | |
סיכום | היום למדנו התנהגות במפגש מסילת ברזל היית מצוין! בשיעור הבא נלמד על נהיגה בזמן תאורה נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | תמרורים המוצבים לפני מפגש מסילת ברזל |
משימה מס' 52 | נהיגה בזמן תאורה | שלב המשימות המיוחדות |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו על התנהגות במפגש מסילת ברזל היית מצוין! היום נלמד על נהיגה בזמן תאורה | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. מערכות הבטיחות, הרגלי הסתכלות, מהירות נסיעה. בסיום החזרה נחזור על כל מתגי התאורה. נתרגל החלפת אור מגבוה לנמוך וההיפך. נצא מהרכב ונראה לתלמיד את האורות החזית- אור ערפל, אור אחורי, אור חזית גבוה ונמוך. | |
הסבר | פתיח: היום נלמד על נהיגה בזמן חשכה. נלמד על התקנות העוסקות בנהיגה בלילה, על הסכנות וכיצד נדע להתמודד עימן. הגדרות (3): 1.לילה: פרק הזמן מרבע שעה אחרי השקיעה ועד רבע שעה לפני הזריחה. 2. זמן תאורה: זמן לילה וכל זמן שהראות לקויה מחמת תנאי מזג האויר או מכל סיבה אחרת כגון: גשם, ערפל, סופות חול ועוד. 3. עמעום אורות: כיבוי האור הגבוה בפנסי החזית לאור הנמוך. חוקים (4): 1. כל שנה מה1 לנובמבר ועד 31 למרס, חובה בדרך שאינה עירונית להדליק אורות גם ביום. 2. חובה לעמעם אורות כאשר נוסעים באור גבוה (המאיר ל100 מ') לאור הנמוך (המאיר ל30 מ') במצבים הבאים: כאשר מבחינים ברכב הבא ממול ולא משנה המרחק כדי למנוע סנוור. כשנוסעים בעקבות רכב אחר ואלומת האור שלי מאירה את חלקו האחורי של הרכב ממול- כדי למנוע סנוור במראות. כשעוצרים ולא משנה למה- כדי שנהגים שמגיעים ממול לא יסתנוורו. בדרך מוארת כי המפגש בין אור הרכב לתאורת הרחוב עלולה לגרום לסנוור. 3. מערכת האורות ברכב חייבת להיות תקינות ופועלת כהלכה בכל שעות היממה. 4. לא מעמידים רכב ולא משאירים רכב בזמן תאורה בדרך בה מצב התאורה אינו מאפשר להבחין בו ממרחק סביר אלא אם אורות החניה ואורות המצוקה פועלים. אורות (6): אור גבוה- יאיר למרחק שלא פחות מ100 מ'. צבעו בלוח הבקרה כחול. אור נמוך- יאיר למרחק שלא פחות מ30 מטר. צבעו בלוח הבקרה ירוק. אורות חניה- לא נוסעים איתם בזמן תאורה. בחזית הרכב צבעם לבן, מאחורי הרכב אדום ואור שמראה את לוחית הרישוי הרכב מאחור. אור ערפל אחורי- צבעיו אדום. בלוח הבקרה צבעו כתום. חובה להדליקו בערפל. אור ערפל קדמי- צבעו ירוק בלוח הבקרה. מותר להדליקו רק בזמן ערפל. אור נסיעה לאחור- מאיר למרחק של 10 מ' כאשר משלבים להילוך אחורי. למדנו שאורות הבלימה ומכווני האיתות כשאינם תקינים ניתן לכוון ביד שמאל דרך החלון. לא בזמן תאורה. תמרורים: רב תמרורי האזהרה מחזירי אור באמצעות פנסי החזית. בעיות וסכנות ואופן ההתמודדות: הסכנה העיקרית היא: טווח הראיה רק בתחום הארת הפנסים, התאמת מהירות הנסיעה למרחקי העצירה בטווח זה. אם נסעת במהירות של 90 קמ"ש עם אור גבוה. הגיע רכב מולך ואתה צריך לעמעם, לפני העמעום חובה עליך להוריד את המהירות ולהתאים אותה לטווח הארת הפנסים החדש. עייפות ונטיה להירדמות, חובה לעצור את הרכב להתרעננות שתיה ואם יש צורך גם לשינה. סנוור, רכב שמתקרב אליך עם אור גבוה, תקטין מהירות, תצמד לימין ככל האפשר, תסתכל על שפת הכביש הימנית עד שהסנוור יחלוף. אין לסנוור חזרה כי גם הוא יסתנוור וזה מסוכן. בערפל לא מאירים באור גבוה זה מסנוור. עיוורון זמני במעבר מאור לחושך, נאט מהירות עד שהעין מתרגלת. בעקומות ובעליות כאשר אלומת האור אינה פונה לשם נמנע מעקיפות ופעולות חריגות, לא ניקח סיכונים. תאורת פנים המשתקפת על השמשות, לא ניסע עם תאורת פנים. תאורת מדים הממקדת את המבט, נעמעם. בעלי חיים נמשכים אל האור, נאט המקומות המועדים. קשה הבחין בהולכי רגל הלבושים כהה ועומדים בצמתים או בפניות לכן נתאים מהירות ונגביר זהירות במקומות בעומדים להימצא הולכי רגל ורוכבי אופניים בשול הדרך. בזמן תאורה כאשר יש גשם חזק שדה הראיה מוגבל ולא ניתן להבחין בין כביש לשול יש מקרים בהם יש חובה לעצור בצד הדרך. אדים בשמשות נפשיר ע"י מזגן. נקפיד עם נוזל שמשות ועל שמשות ופנסים נקיים לפני נסיעת לילה. יש גם יתרונות בנסיעה בלילה: רואים את אור הפנסים לפני שהרכב מגיע, מזג האויר נעים, פחות עומס בכבישים. ההבדלים בין נסיעה בדרך עירונית לבין נסיעה בדרך שאינה עירונית: דרך עירונית מוארת ע"י תאורת רחוב. יש תאורה ממבנים, משלטים, מכלי רכב רבים וזה מקל על הנהג. דרך שאינה עירונית חשוכה יותר. | |
יעדי ביניים | התלמיד יסביר את הבעיות המיוחדות בנהיגה בזמן תאורה וכיצד ניתן להתגבר עליהם. התלמיד ידע כיצד ניתן להפעיל את כל סוגי האורות. | |
תרגול | אין. | |
סיכום | היום למדנו על נהיגה בזמן תאורה היית מצוין! סיימת את כל משימות הנהיגה לפי כרטיס תלמיד! נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | תמרורים מחזירי אור. |