משימה מס' 34 | מהירות נסיעה | שלב התנועה |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו יציאה ממקום חסום היית מצוין! היום נתחיל את שלב התנועה ונלמד על מהירות נסיעה | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. העלאה והורדת הילוכים, הרגלי הסתכלות נכונים. גירוי: נראה לתלמיד תמרורים הקשורים למהירות נסיעה וסוגי דרך שונים כגון רחוב משולב, דרך עירונית ודרך שאינה עירונית, ניסע במקום שיש שם חובת האטה. נשאל את התלמיד מה המהירות המרבית לנסיעה בכביש בו אנו נוסעים ונסב את תשומת ליבו של התלמיד לגירויים. | |
הסבר | פתיח: היום אנו מתחילים שלב חדש, שלב התנועה. בשלב הזה נלמד על יחסי גומלין בינך לבין משתמשי הדרך האחרים. עד היום הנחיתי אותך לכל מה שקשור למהירות נסיעה- מהירות נסיעה וחובות האטה. היום נלמדת מהי המהירות המרבית עפ"י סוגי הדרכים ועפ"י סוגי התמרורים, מהי מהירות סבירה ומהן חובות האטה. מהירות עפ"י סוגי דרך: רחוב משולב- רחוב המשמש להולכי רגל ולילדים משחקים ולרכבים. חובה על נוהג בדרך זו לנהוג במשנה זהירות. מסומן ע"י תמרור 220 עד תמרור 221. מהירות מירבית 30 קמ"ש. דרך עירונית- מצוינת ע"י תמרור 424 עד תמרור 425. בכל כניסה לדרך עירונית יוצב התמרור משני צידי הכביש והוא מציין כניסה לדרך עירונית. צומת אינו מבטלו. ניתקל בתמרורים אלו כאשר נצא ונכנס מדרך עירונית לדרך שאינה עירונית והיפך. המהירות המירבית בדרך עירונית היא 50 קמ"ש. הסיבה לכך: אלו שטחים בנויים ומאוכלסים ותנועת הולכי רגל מצויה בהם. מהירות זו נקבעה ע"מ שהנהג יוכל לעצור תמיד בבטחה. דרך שאינה עירונית- מצוינת ע"י תמרור 425 הממוקם משני צידי הכביש ומציין כניסה לתחום דרך שאינה עירונית, תוקפו עד תמרור 424- דרך עירונית או תמרור 216- דרך מהירה. המהירות המותרת בדרך שאינה עירונית היא 80 קמ"ש ואם הדרך מחולקת לאורכה ע"י שטח הפרדה בנוי המהירות המרבית הינה 90 קמ"ש. צבעם של תמרורי מודיעין בדרך עירונית הוא ירוק. בשונה מדרך עירונית המהירויות כאן גבוהות יותר, מהירות זו דורשת הסתכלות רחוקה יותר, תכנון וקבלה של החלטה להחלפת נתיבים, הבחנה בתמרורים וכו'. דרך מהירה- מצוינת ע"י תמרור 216 הממוקם משני צידי הכביש ומציין כניסה לדרך מהירה. תוקפה של הדרך המהירה עד ביטולו או עד תמרור כניסה לדרך מהירה. המהירות המרבית היא 110 קמ"ש. דרך מהירה היא דרך חד סטרית בעת שני נתיבים לפחות לכל כיוון עם שטח הפרדה בנוי, אין בה צמתים רק מחלפים, כל הכניסות אליה הינן התמזגויות ומצוינות בתמרורים. השול תמיד יהיה סלול באספלט. חל בה איסור העלאת והורדת נוסעים, אין כניסה להולכי רגל ולאופניים. הדרך מגודרת כדי למנוע כניסה של הולכי רגל או בעלי חיים. כמו"כ יוצב בה תמרור 218 משני צידי הכביש שפירושו כי רכב שאינו מורשה או אינו מסוגל לנסוע במהירות הרשומה בתמרור לא יכנס לדרך המהירה. מתבטל ע"י צומת או קצה דרך מהירה עם תמרור 217. השילוט בדרך מהירה בתמרורים בצבע כחול. מהירות מרבית עפ"י תמרור: תמרור מהירות מיוחדת 426 תוקפו עד ביטולו או עד הצומת הקרוב. יוצב משני צידי הדרך. תמרור 222 – אזור מיתון תנועה- מהירות מרבית 30 קמ"ש תוקפו עד 223 אינו מתבטל ע"י צומת. מהירות סבירה: מוגדרת כמהירות הנמוכה מהמהירות המרבית המוגדרת באותו קטע בו נוסעים והיא נקבעת ע"י הנהג בהתאם למצב הנהג, סוג הדרך, סוג הרכב, תנאי מזג האויר והתאורה. היא מתחשבת בכל הנסיבות באופן שהנהג ישלוט באופן מוחלט ברכבו. לדוג' אם ניסע בקרבת בית ספר או גני ילדים בשעה 8, כשילדים בדרכם לבית הספר, המהירות שניסע בה תהיה פחותה מהמהירות בשעה 8 בערב. מי קבע את המהירות? הנהג, בהתחשב למצב התנועה למצב הולכי הרגל והסכנות הצפויות. חובות האטה: מהירות הנסיעה נקבעה עפ"י חוק בהתאם לסוגי הדרכים, התמרורים ונסיעה סבירה. החוק לא הסתפק בכך וקבע 16 מצבים ומקומות בהם חובה על הנהג להאט את מהירות נסיעתו וזאת עקב הסיכון שבהם: בתוך שטחים בנויים ומאוכלסים שתנועת הולכי רגל מצויה בהם, בדרך שאינה פנויה, כשהראות מוגבלת מכל סיבה שהיא, בעקומות, בקרבת ילדים או בקרבת התקהלות, בהתקרבות למעבר חצייה, בהתקרבות לפסגה או למקום ששדה הראיה מוגבל, בירידה תלולה או ארוכה, בהתקרבות לגשר צר ובעוברו עליו, בסמוך לקבוצת אנשים ההולכת בסך, בפוגשו או בעוקפו בעלי חיים, בהתקרבו אל אוטובוס העומד בתחנה או כשעובר לידו, בהתקרבו אל אוטובוס או רכב שמסיע ילדים וסומן על כך ונעצר לשם העלאה או הורדת נוסעים, ברחוב משולב, באזור מיתון תנועה, לפני כניסה למנהרה. הגורמים המשפיעים על מהירות נסיעה: מצב הדרך-עיקולי ושיפועי דרך, זרזי החלקה, שוליים צרים. סוג רכב- פרטי, משא, אופנוע, עמוס, מס' נוסעים, מצב מכני. מצב הנהג- עייף, טרוד, לא מרוכז- נעצור להתרעננות ובאחריות הנהג לקבוע את הגבול שאוסר עליו לנהוג. מצב התנועה- בצפיפות ועומסי תנועה נוריד מהירות. מצב האקלים והתאורה- שדה ראיה מוגבל, חשכה, ערפל, גשם, שלג, סנוור משמש או ע"י רכבים אחרים. | |
יעדי ביניים | התלמיד מסביר את משמעותם של התמרורים והחוקים העוסקים במהירות מרבית. התלמיד יסביר את הגורמים המשפעים על המהירות. התלמיד יסביר את משמעות המושג מהירות סבירה. התלמיד ימנה את חובות ההאטה ואת ההיגיון שמאחוריהם. | |
תרגול | נתרגל בכל סוגי הדרכים. נבצע האטה במקומות בו צפויה סכנה. | |
סיכום | היום למדנו מהירות נסיעה היית מצוין! בשיעור הבא נלמד שמירת רווח נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | תמרורים המורים על סוג הכביש ועל מהירות מותרת |
משימה מס' 35 | שמירת רווח | שלב התנועה |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו מהירות נסיעה היית מצוין! היום נלמד על שמירת רווח | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. מהירות נסיעה, הרגלי הסתכלות נכונים גירוי: נסב את תשומת ליבו של התלמיד לרווח של רכבים הנוסעים לפניו, מאחוריו ומצדדיו. ניתן דגש מיוחד בעת שאנו עוקפים או נעקפים. | |
הסבר | פתיח: היום נלמד על שמירת רווח. נלמד מדוע צריך לשמור רווח, נלמד את דרישות החוק איך לשמור רווח מכל הצדדים ומהי שיטת שתי השניות ובאילו מצבים נשמור על רווח יותר משני שניות. תזכור שאחוז גבוה מתאונות הדרכים נגרם מאי שמירת רווח. דרישות החוק: 1. חובה על נוהג רכב לשמור רווח כזה שמאפשר עצירת הרכב בכל עת ע"מ למנוע תאונה. על נוהג רכב להתחשב בכל הנסיבות- מצב הדרך, הרכב, הנהג, הראות, התנועה, המהירות. 2. חובה על נוהג רכב לשמור על רווח מהרכב הנוסע לפניו של שנייה אחת לפחות (כי זמן התגובה עפ"י מחקרים הוא 3/4 שנייה. נפרט בהמשך). 3. כאשר נוסעים בדרך שאינה עירונית מאחורי רכב אחר באותו נתיב נסיעה, נשמור על רווח כזה שיאפשר לרכב הארוך ביותר להיכנס ללא סיכון או הפרעה. הוראה זו לא תחול בעת נסיעה בהלוויות או תהלוכות. הסיבות והיתרונות בשמירת רווח: מניעת תאונה על הרכב שמלפנים, בעת שיבלום או יאט את מהירות נסיעתו, הנהג יכול לראות טוב יותר מלפנים במיוחד מאחורי רכב גדול, הרכב נראה טוב יותר לנהגים הבאים ממול, מניעת מתח בנהיגה (עקב הדריכות העודפת), חיסכון בדלק ובבלאי (פחות מעברים מגז לבלם), ניתנת אפשרות נוחה לרכב שעוקף לחזור לנתיב הימני, היציאה לעקיפה קלה יותר, הגנה מפני חפצים העלולים ליפול מהרכב שלפנים, מניעת בוץ על השמשה הקדמית הניתז בכביש רטוב מצמיגי הרכב שלפנים, מניעת בלימת חרום והחלקה, מניעת תאונה מאחור שעלולה להגרם ע"י בלימה חזקה, נוחות ובטיחות לנוסעים מהעדר בלימות חרום, מניעת בלאי מיותר מהצמיגים הנגרם מבלימות חרום ומצריכת דלק. מרחקי עצירה: הסיבות העיקריות לשמירת רווח הם כדי למנוע תאונה מהרכב הנוסע מלפנים או עם הרכב הנוסע מאחור. ככל שהמהירות גבוהה יותר מרחק העצירה גדל. במהירות של 40 קמ"ש מרחק עצירה יהיה 17 מטר. במהירות של 80 קמ"ש מרחק העצירה יהיה 54 מטר. המהירות גדלה פי 2. מרחק העצירה גדל פי 3. מרחק העצירה מושפע ממצב הנהג, ממצב הרכב וממצב הדרך. מצב הנהג: נהג עייף, טרוד, שתוי, תחת השפעת אלכוהול או סם או שאינו בקיא בהפעלת הרכב. מצב הרכב: צמיגים לא תקינים, לחצי אויר שאינם מתאימים להוראות יצרן, בלמים לא תקינים. מצב הדרך: גרומים שנמצאים על הכביש- גשם, מים, שמן, בוץ קרח, עלים.. מרחק העצירה מורכב משני מרחקים- מרחק תגובה + מרחק בלימה. מרחק תגובה הוא המרחק מהרגע שנהג מבחין בסכנה עד שהוא מגיע עם הרגל אל הבלם. ככל שהמהירות גבוהה יותר הרכב בזמן התגובה עובר מרחק גדול יותר. מרחק הבלימה הוא המרחק שמרגע הפעלת הבלמים ועד לעצירה המוחלטת של הרכב. ככל שהמהירות גבוהה יותר מרחק הבלימה גדול יותר. שיטת שתי השניות: שיטה זו היא כלי שמאפשר לנהג לקבל אומדן רווח בטיחותי מהרכב הנוסע מלפנים. מחשבים אותה כך: כאשר חלקו האחורי של הרכב שנמצא מלפנינו חלף על פני מטרה נייחת שבחרנו , זה יכול להיות תמרור, סימן, עץ או כל דבר נייח שנמצא בכביש, נספור עשרים ואחת עשרים ושתיים. היה ואנו מגיעים למטרה שנבחרה עד תום הספירה משמע שהרווח קטן וחובה עלינו להגדיל את הרווח. אפ לא מגיעים למטרה הניידת שנבחרה בתום הספירה משמע שהרווח תקין. שיטת שתי השניות מורכבת מזמן התגובה 3/4 שנייה שזה זמן תגובה סביר לנהג ועוד שנייה ורבע מקדם בטחון המאפשר לנהג לא להיקלע למצוקת זמן, שיאפשר לו להימנע מתאונה. מתי נגדיל את הרווח יותר משתי שניות: כאשר הרכב הנוסע לפנינו אינו שומר על רווח מספיק מהרכב שלפניו. כאשר הרכב שמאחורינו אינו שומר רווח בטיחותי מאחורינו. כאשר הרכב שנוסע לפנים הוא רכב גדול- מסחרי או משא. כאשר הרכב שמלפנינו הוא רכב איטי וגורם לשיירה מאחוריו. בתנאם מכבידים כגון חשיכה או ראות לקויה מחמת מזג האויר או בעקומה או בפסגה. רווח מהצדדים: כאשר עוקפים רכב חונה או רכב נוסע. כאשר נוסעים בטורים בקביל עקב צפיפות. כאשר נוסעים בכיוונים מנוגדים עקב פגיעה. ככל שנוסעים במהירות גבוהה יותר נגדיל יותר את רווח הצד כי בהסטת הגה קטנה סטיית הרכב גדלה במהירות גבוהה. רווח מאחור: כאשר רכב נצמד מאחור ולא שומר רווח רצוי, נאט את מהירות הנסיעה בצורה מבוקרת וניצמד לימין כדי לאפשר לו לעקוף. לעיתים אף נגע מעט בבלם ונאלץ אותו להגדיל רווח. נגדיל מהירות כאשר ניתן כדי להגדיל את הרווח מאחור. רווח מלפנים: נעצור כאשר נעלם מגע הצמיג בכביש. אם עוצרים מאחורי רכב גדול נשמור על רווח גדול יותר כדי שהנהג מקדימה יוכל להבחין בנו. אם הרכב מלפנינו יתקע נוכל לצאת ולהמשיך בנסיעה מבלי לנסוע לאחור. אם הרכב ידרדר נספיק לצפור לו. | |
יעדי ביניים | התלמיד יסביר את הצורך בשמירת רווח מכל הצדדים. התלמיד יסביר את הקשר בין מהירות הנסיעה מרחקי העצירה ושמירת רווח. התלמיד יסביר את שיטת שתי השניות. ואת המצבים בהם נשמור על רווח גדול יותר. התלמיד יסביר כיצד נשמור על רווח גם מאחור ומקדימה. | |
תרגול | ביצוע תרגול לשיטת שתי השניות ולשמירת רווח מלפנים, מאחור ומהצד. | |
סיכום | היום למדנו שמירת רווח היית מצוין! בשיעור הבא נלמד התנהגות נוהג רכב שנעקף נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | ציור הממחיש מרחק תגובה+ מרחק עצירה = מרחק בלימה. שיטת שתי השניות. |
משימה מס' 26 | התנהגות נוהג רכב שנעקף | שלב התנועה |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו שמירת רווח היית מצוין! היום נלמד על התנהגות נוהג רכב שנעקף | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. מהירות נסיעה, נסיעה בימין הכביש, הרגלי הסתכלות גירוי: כשרכב יעקוף אותנו נבקש מהתלמיד להיצמד לימין ולא להגביר מהירות. כשהרכב נמצא במקביל אלינו ניצור קשר עין עם הרכב העוקף ונדגיש שעל זה נלמד היום. | |
הסבר | פתיח: בחזרה הסבתי את תשומת ליבך לרכבים שעקפו אותנו. היום נלמד מה הסכנות וכיצד נתמודד עימן ומה על הנהג לעשות לכשנעקף. דרישת החוק: * נוהג רכב שנעקף יסיט את רכבו ככל האפשר ימינה לשפת הכביש. * לא להגביר מהירות עד שהרכב העוקף יסיים את העקיפה. * רכב שנושא מטען חורג או רכב איטי כמו טרקטור עליו להיימן ככל האפשר ואף לעצור כדי לאפשר זרימה של התנועה מאחור. * רכב מנועי אחר שנוסע לאט בגלל שיפועי דרך או מטען חורג חייב להיימן ואף לנסוע בשול כאשר הוא עשוי מאספלט כדי לאפשר לרכב מאחור לעקוף אותו באופן בטוח. הסכנות הצפויות מהרכב שנעקף: עוקף ללא תקשורת, אינו שומר רווח צד בטיחותי בעת העקיפה, שוהה זמן רב בנתיב הנגדי, עוקף כאשר הדרך אינה פנויה, עוקף במקום שאסור לעקוף, אינו מבצע תקשורת נכונה וגורם לסיכון כאשר חוזר לימין. התנהגות לא נכונה של נוהג רכב נעקף: אינו מבחין ברכב העוקף, אינו שומר רווח צד וסוטה לכיוון הרכב העוקף, לא שומר על רווח מספיק מהרכב שלפניו ואינו מאפשר לו לסיים את העקיפה, לא בודק במראות מרחק מהרכב מאחור. דרך ההתמודדות עם הסכנות: נבחין מבעוד מועד על כוונת הרכב העוקף, מבטים קצרים במראות והפניית הראש לכל השטחים המתים, נצמדים לימין ככל האפשר ע"מ לשמור על רווח צד בטיחותי, לא מגבירים מהירות ולעיתים אף נאט מבלי לסכן את הרכב מאחור. אם נקלעים לסכנה נזהיר ע"י הצופר או ע"י הבזק אורות- אם הוא חוזר לימין מוקדם. רכב שעוקף מימין עלול להימצא בשטח המת מימין ולכן נבחין בו העוד מועד ולעקוב אחרי התנהגותו. | |
יעדי ביניים | התלמיד יסביר את הסכנות הצפויות לו מהרכב שנעקף וכיצד יתמודד עימן. התלמיד יסביר את התקנות העוסקות לגבי הרכב העוקף. | |
תרגול | נבצע תרגול בכביש חד סטרי ובכביש דו סטרי. | |
סיכום | היום למדנו התנהגות רכב שנעקף היית מצוין! בשיעור הבא נלמד עקיפת רכב נוסע נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | המחשת הבעיות והסכנות הצפויות בעת עקיפה ע"י לוח מחיק ומכוניות. |
משימה מס' 37 | עקיפת רכב נוסע | שלב התנועה |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו התנהגות נוהג רכב שנעקף היית מצוין! היום נלמד על עקיפת רכב נוסע | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. החלפת נתיבים, שמירת רווח, התנהגות נוהג רכב שנעקף. גירוי: כאשר רכב עוקף אותנו נסב את תשומת ליבו של התלמיד. אם הרכב העוקף מבצע עקיפה לא נכונה נגיד לתלמיד שאת זה נלמד לא לעשות. אם יש תמרורים האוסרים עקיפה נסב את תשומת ליבו של התלמיד על כך. | |
הסבר | פתיח: כפי שראית במהלך החזרה וגם במהלך הלימוד הבחנת שנוצר לעיתים הצורך לעקוף כלי רכב שנוסעים לאט או רכבים חונים. היום נלמד מהי עקיפה על הסכנות וכיצד מבצעים אותה באופן בטוח. עקיפת רכב היא אחת המשימות המסוכנות ביותר בנהיגה מכיוון שאנו סוטים מנתיב הנסיעה שלנו. מהי עקיפה? עקיפה היא פעולה בה רכב עובר על פני רכב אחר או מס' רכבים. עקיפה יכולה להיות ע"י שינוי נתיב נסיעה וגם ללא שינוי נתיב. עקיפה יכולה להתבצע כאשר עוקפים רכב נוסע מצידו השמאלי או מצידו הימני. דרישת החוק: נוהג רכב לא יעקוף, לא ינסה לעקוף ולא יסיט את רכבו שמאלה או ימינה לעקוף רכב או בעל חיים אלא כאשר הדרך פנויה המרחק מספיק כדי לאפשר לו את ביצוע העקיפה ואת המשכת הנסיעה בבטיחות ללא הפרעה וללא סיכון של הרכב האחר וללא הפרעה לתנועה. נוהג רכב לא יעקוף רכב אחר בין שהוא באותו נתיב נסיעה ובין אם לא אלא מצידו השמאלי למעט מס' מקרים שהחוק התיר. המקרים בהם מותר לעבור מימין: 1. כאשר הרכב האחר נמצא בנתיב לפניה שמאלה בלבד או מתכוון לפנות ומאותת על כך. 2. כאשר נוהג הרכב האחר נמצא בנתיב תחבורה ציבורית בצידו הימני של הכביש. 3. כאשר הנתיב הימני מיועד לפניה ימינה בלבד. 4. בכביש חד סטרי שיש בו שני נתיבים או יותר לאותו כיוון ומחמת צפיפות התנועה נעים בו כלי רכב בטורים בכל נתיב, לא יראו כעקיפה את תנועתם של כלי הרכב הנעים בנתיב המהיר יותר מבניהם, כעקיפה, ובלבד שהדבר לא גורם להפרעה או לסיכון התנועה. 5. בפניה שמאלה אל כביש חד סטרי או כאשר יש יותר מנתיב אחד לפניה ונוהג הרכב האחר עדיין לא השלים את פנייתו לתוך הנתיב השמאלי.. תמרורים ותקנות האוסרים עקיפה: כאשר הראות לקויה- שדה ראיה חסום או מוגבל – חשכה, סנוור, גשם, ערפל. לפני פסגה או עקומה או בתוכה או לפני גשר צר ובתוכו. בצומת או שאינו משלים את העקיפה לפני שיגיע אל הצומת אלא אם כן יש שני נתיבים או יותר באותו כיוון נסיעה או שעוקף בעל חיים או רכב הנע על שני גלגלים או רכב הנגרר ע"י בהמה. אם הנהג מתקרב אל מעבר חציה בדרך ונוהג רכב אחר עצר לפני המעבר חובה עליו לעצור ולתת ז"ק. אסור לעקוף רכב שעצר לפני צומת. אסור לעקוף רכב 100 מטר לפני מפגש מסילת ברזל. אסור לעקוף קו לבן רצוף שאין מימינו קו קטעים. אסור לעקוף רכב עוקף אלא בכביש ח"ס שיש בו יותר משני נתיבים. אסור לעבור את המהירות המרבית באותו כביש בעת העקיפה. הבעיות והסכנות הצפויות בעת העקיפה: תהליך ביצוע העקיפה מתבצע במהירות גבוהה ולכן ההחלטות והשיקולים של הנהג שנעשים במהירות עלולים לגרום לפעולות שגויות. הנהג תלוי גם בהתנהגות הרכב הנעקף- סוג וגודל, וגם ברכב המגיע מנגד. תלוי גם במכלולי הרכב, האקלים וסוג הדרך ותלוי אף במשתמשי הדרך האחרים וכל שינוי עלול לגרום לסכנה ולכישלון בעקיפה. סוטה מהנתיב הימני ומתרחק מן השול. סימנים מעידים שהרכב ממול עומד לסטות ולגרום לתאונה חזיתית: הרכב ממול לא נוסע בקו ישר, הרכב ממול מאותת שמאלה, שרכבים ממול נעים בשיירה מאחורי רכב שנוסע במהירות איטית, רכב שעולה משול הדרך בשמאל, הכביש רטוב במיוחד אחרי גשם ראשון או מכוסה בגורמי החלקה אחרים. דרך ההתמודדות עם הסכנות: נבצע עקיפה רק כאשר ישנה כדאיות, אם אנו פונים תכף ימינה או עוצרים לא נעקוף או אם הכביש עמוס והפרשי המהירות נמוכים לא נעקוף. נשמור על רווח לפי שיטת שתי השניות ומעבר כפי שלמדנו. אם רכב אחר התחיל עקיפה לא נצא גם אנו. סוג הרכב או משקל הרכב זה דבר שאנו צריכים לקחת בחשבון. כאשר קיימת רוח חזקה או כאשר הראות אינה ברורה נמנע מעקיפה. כיצד נבצע? מודל העקיפה: תכנון: בדיקת כדאיות, בדיקת איסורי עקיפה, שמירת רווח, מבט לפנים, לאחור, לצדדים ולשטח המת ומתן אות. שלב הסטייה שמאלה: סטייה מתונה באלכסון ארוך והאצה. מעבר על פני: הפסקת אות, יצירת קשר עין עם הנעקף, שמירת רווח צד. מבט במראה המרכזית שאנו רואים את פנסי החזית של הרכב הנעקף, תקשורת ומתן אות ימינה. שלב החזרה: סטייה מתונה ימינה. סיום העקיפה: הפסקת האות התיישרות וחזרה לשגרה למהירות סבירה. ההבדלים בין עקיפה בכביש דו"ס ובחד סטרי: ההבדל המשמעותי הוא שבכביש דו"ס ישנה הימצאות של רכב מהכיוון הנגדי לכן אם הבדלי המהירות הם פחותים מ15 קמ"ש זה לא מצדיק עקיפה. בכביש דו"ס נשמור על רווח גדול יותר כדי לראות ולהראות, נבצע אלכסון קטן יותר וגם נחזור לימין בזריזות ע"מ לקצר את השהיה בנתיב הנגדי | |
יעדי ביניים | התלמיד יגדיר עקיפה. התלמיד יסביר את הסכנות הצפויות בעת עקיפה וכיצד יתמודד עימן. התלמיד ימנה את שלבי העקיפה. התלמיד יסביר את ההבדלים בין עקיפה בכביש חד לדו סטרי. | |
תרגול | נבצע תרגול בחד סטרי ובדו סטרי. | |
סיכום | היום למדנו על עקיפת רכב נוסע היית מצוין! בשיעור הבא נלמד מתן זכות קדימה בדרך שאינו צומת נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | תמרורים האוסרים עקיפה, ציור הממחיש הבדלים בין עקיפה בדו או בחד |
משימה מס' 38 | מתן זכות קדימה בדרך, לא בצומת | שלב התנועה |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו עקיפת רכב נוסע היית מצוין! היום נלמד על מתן זכות קדימה בדרך לא בצומת | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. החלפת נתיבים, מהירות נסיעה, הרגלי הסתכלות גירוי: אם נותר מצב במהלך החזרה שאנו נותנים ז"ק לרכב אחר או אם כלי רכב אחרים גרמו לנו לסטות מקו נסיעתנו או לשנות מהירות- נסב את תשומת ליבו לכך. | |
הסבר | פתיח: מתן זכות קדימה הם אחד מהפעולות החשובות ביותר בנהיגה. זה בעצם מערכת יחסי הגומלין בינך לבין משתמשי הדרך האחרים. היום נבין את המשמעות של מתן זכות קדימה. כיצד היתה נראית התנועה בלי מתן ז"ק? ז"ק גם מאפשר הזרמת תנועה. כפי ששמת לב במהלך החזרה וגם במשך השיעורים שלנו היו נהגים שגרמו לך להאט, לעצור, לסטות או שאמרתי לך לעצור כדי לאפשר להם לנסוע. היום נבין למה. הגדרה: מתן זכות קדימה- מתן האפשרות לעוברי הדרך האחרים שלהם ניתנה זכות הקדימה להתקדם בדרך בלי להמתין, להאט, לעצור לשנות מהירותם או לסטות מקו התקדמותם. התקנות והמקומות בהם יש לתת ז"ק שלא בצומת: נוהג רכב שיוצא מחצר, מדרך גישה לבית, מתחנת דלק, מחניה ומכל מקום שאינו דרך והוא עומד להכנס לדרך או לחצות אותה, צריך: 1. לאט ואף לעצור כדי לאפשר להולכי רגל לעבור בבטחה לפני שיעלה על המדרכה או על השול. 2. לתת את ז"ק לכלי הרכב הנעים בכביש או המתקרבים. 3. נוהג רכב שיוצא מדרך עפר ועומד להכנס לדרך הסלולה או לחצותה יתן ז"ק לרכב המתקרב בדרך הסלולה. 4.כאשר מוצב תמרור של התמזגות כבישים ניתן ז"ק לתנועה בכביש עימו מתמזגים. 5. כביש חסום או שנשאר בו מקום לתנועה בכיוון אחד בלבד יש לציית לסימון הניתן ע"י שוטר, אות או תמרור. אם אין את אלה אז יתן ז"ק מי שנתיב נסיעתו נחסם.6.רכב שמתחיל נסיעה צריך להשתלב בתנועה ללא סיכון או הפרעה לעוברי הדרך תוך מתן אות. 7. בכביש צר כשאין מעבר לשני כלי רכב יש להאט את מהירות הנסיעה ואף להיימן ואם לא מתאפשר לשניהם לעבור יש לתת את ז"ק לרכב העולה. 8. כאשר מחליפים נתיב נסיעה ניתן ז"ק לרכב הנע בנתיב אליו אנו רוצים להשתלב.9. לפני מעבר חציה ניתן ז"ק להולכי רגל שחוצים או שניכר שברצונם לחצות. אם יש קו עצירה נעצור לפני הקו ואם אין נעצור כשני מטר לפני המעבר. 10. רכב בטחון- כאשר יש רכב בטחון בתפקיד ניתן לו את זכות הקדימה. נדבר על זה בהמשך. הסכנות הצפויות מאי מתן זכות קדימה: במקרים שנוהג רכב אינו מציית לכללי מתן זכות קדימה הסכנה היא גדולה כי נוהגי הרכב האחרים מצפים מהנהג שיתן להם את הזכות ובמידה ואינם מקבלים זה עלול לגרום למצבי חרום או תאונה. לכן עליך להקפיד בכל מה שקשור למתן זכות קדימה ולא לקפח את זכותו של האחר: לא לגרום לו להאט, לעצור, לשנות או לסטות מכיוון אליו תכנן לנסוע. ז"א עליך להבחין בו, לאמוד את מהירות נסיעתו או את כיוון ההליכה של הולכי הרגל. לצורך כך נעזר במושגי היסוד הבאים: בטוח עובר, בטוח לא עובר, ספק. בטוח עובר- כאשר שדה הראייה רחב ואין תנועת כלי רכב או הולכי רגל או שהם במרחק רב ואפשר לחצות ללא ספק ללא סיכון או הפרעה. בטוח לא עובר- זהו מצב שאנו בטוחים שהפעולה שאנו מתכוונים לבצע תגרום לנוהג הרכב או להולך הרגל לשינוי מהירות או לשינוי נתיב. במצב כזה חובתנו להמתין עד למצב בטוח עובר. מצב שבו קיים ספק- במקרה שקיים ספק ולו הקטן ביותר אנו נמתין ולא ננקוט בשום פעולה על למצב בטוח עובר. עם הניסיון והמיומנות שתרכוש בהמשך מצבי הספק ילכו ויתמעטו. בכל מצב כזה במהלך הלימוד אני ינחה אותך. מה נעשה כאשר משתמש דרך אחר אינו מציית לכללי מתן זכות קדימה: אנו צריכים לדעת להיערך מראש מה לעשות אם רכב אחר מנע מאיתנו קבלת זכות ע"י סימנים מעידים ולנקוט בכל האמצעים ע"מ למנוע סכנה ונוותר על זכות הקדימה כאשר האחר לא נתן לך את הזכות. נעדיף להפסיד רגע בחיים מאשר את החיים ברגע… סימן מעיד לדוג' כאשר רכב מגיע לצומת במהירות אתה מבין כי אין בכוונתו לעצור ולתת לך ז"ק. רכב שיוצא מחנייה מבלי לעצור ולבדוק אם יש רכב בכביש אתה תבחין בו ותעצור כדי למנוע תאונה אפילו שקיפח את זכותך. רכב שסוטה לנתיב הנסיעה שלך- תאט ותאפשר לו ע"מ למנוע תאונה. | |
יעדי ביניים | התלמיד יגדיר ויסביר את המשמעות של מתן זכות קדימה. התלמיד ימנה באילו מקומות יש לתת זכות קדימה בדרך. התלמיד יסביר כיצד יזהר שלא לקפח זכות של משתמש דרך אחר. התלמיד יסביר כיצד יש להתנהג בעת קיפוח זכות קדימה. התלמיד יסביר את כלל היסוד בקבלת החלטות- בטוח עובר, בטוח לא עובר, ספק. | |
תרגול | נתרגל בכל סוגי הכבישים ובמקומות בהם התלמיד יהיה חייב לתת ז"ק. נבקש מהתלמיד להכריז על כוונותיו ולהמתין לאישור לביצוע. | |
סיכום | היום למדנו על מתן זכות קדימה בדרך היית מצוין! בשיעור הבא נלמד מתן זכות קדימה בצומת שאינו מתומרר ואינו מרומזר נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | תמרורים העוסקים במתן ז"ק בדרך שאינם צמתים. |
משימה מס' 39 | מתן זכות קדימה בצומת שאינו מתומרר ואינו מרומזר | שלב התנועה |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו על מתן זכות קדימה בדרך, לא בצומת היית מצוין! היום נלמד על מתן זכות קדימה בצומת שאינו מתומרר ואנו מרומזר | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. מתן זכות קדימה בדרך, התקרבות לצמתים מיקום וחצייה. גירוי: נרבה נסיעה בצמתים שלא הוצבו בהם תמרורי מתן ז"ק, ללא קווי עצירה ותמרורים. ונבקש ממנו לתת ז"ק לרכב הבא מימין וגם לרכב הבר ממול בפניות שמאלה. | |
הסבר | פתיח: כפי ששמת לב במהלך החזרה הסבתי את תשומת לבך בעת ההתקרבות לצמתים לרכבים הנמצאים או המתקרבים לצומת ואף ביקשתי ממך לעצור וחצינו רק כאשר הם פינו את הצומת. היום נלמד את החוקים הקובעים את סדרי התנועה במקומות שאינם מוסדרים ע"י תמרורים או ע"י רמזורים. הגדרה: שיעור שעבר למדנו את המושג של מתן זכות קדימה- מתן האפשרות לעוברי הדרך האחרים נתנה זכות הקדימה להתקדם בדרך מבלי להאט, לעצור, לשנות מהירותם או לסטות מקו התקדמותם. דברנו על כך שזכות קדימה מקבלים לא לוקחים ואם לא נותנים לך עליך לוותר. הסכנות: כשלמדנו את משימת התקרבות לצמתים מיקום וחצייה ובכל סוגי הפניות דברנו על נקודות הקונפליקט- נקודות עימות- נקודות שבהן יש סיכוי לתאונה (32 נק'). דברנו על איך ניתן לצמצם את הנקודות המסוכנות האלו אך לא דברנו כיצד ניתן לבטל אותם לחלוטין. תאר לעצמך מה יקרה אם יכנסו לצומת כמה רכבים באותה עת מכיוונים שונים…ברב המקרים מוצבים בצמתים תמרורי מתן ז"ק או רמזורים אך יש גם צמתים ערומים ויש צמתים בהם התמרורים נפלו או הרמזור אינו פועל. המחוקק נתן את דעתו על כך וקבע סדרי תנועה שיאבטחו את הצמתים הללו. התקנה: החוק אומר: 1. שכאשר מתקרבים לצומת כמה כלי רכב מצדדים שונים יתן נוהג רכב את זכות הקדימה לרכבים הבאים מימין. לא משנה מה כיוון הנסיעה שלך או של הרכב מימנך (ההסבר לחוק: הרכב שמגיע מימין הכי קרוב לנק' הקונפליקט) . חוק 2 . כאשר נוהג רכב מתקרב לצומת או נמצא בצומת ועומד לפנות שמאלה או פרסה לשמאל יתן את זכות הקדימה בנוסף לרכב מימינו גם לרכב הבא ממולו והנמצא בצומת או קרוב לצומת (הרכב שפונה שמאלה שוהה הכי הרבה זמן בנק' הקונפליקט לכן יפנה אותה אחרון). חוק 3. נוהג רכב היוצא מדרך עפר ועומד להכנס לדרך הסלולה יתן את זכות הקדימה לרכבים הנעים בדרך הסלולה. הסבר לחוק: הרכב שמגיע מימין הכי קרוב לנק' הקונפליקט בצומת. לכן יפנה את הצומת ראשון. הרכב שפונה שמאלה שוהה הכי הרבה זמן בצומת לכן יפנה אותה אחרון, אחרי שמי שמסכן אותו כבר נסע. כיצד חוצים צומת בקו ישר: נתאים מהירות עפ"י הכללים. נסתכל רחוק ככל האפשר לצידו הימני של הצומת. אם נבחין ברכב מתקרב לצומת או נמצא בתוך הצומת והכניסה שלנו תגרום לו לשינוי מהירות או להפרעה, נעצור בסמוך לקו העצירה. אם אין קו עצירה נעצור לפני תחום הצומת במקום בו אנו לא מפריעים לתנועה מכל כיוון ולאחר שהצומת פנויה נבדוק שמאלה ימינה ושוב שמאלה נכנס לצומת ונפנה אותה בזריזות. כאשר פונים שמאלה או פרסה: נתאים מהירות כפי שלמדנו בהתקרבות לצמתים, מסתכלים רחוק ימינה וממול אם פנוי נסתכל שמאלה ימינה ושוב שמאלה ונחצה בזריזות. כמובן שאם נראה שהרכב משמאל לא מאפשר לך לחצות בבטחה תוותר. כללי התנהגות כאשר משתמשים אחרים אינם מצייתים לכללי מתן זכות קדימה: אם נראה שכוונתו של הנהג האחר עפ"י מהירותו בהתקרבות לצומת, כיוון ההסתכלות שלו מיקומו בנתיב לקראת הגעתו לצומת וכיוון היעד אליו מאותת הוא לנמשיך בנסיעה ולא לתת לך את הזכות עליך לוותר. כפי שלמדנו זכות קדימה מקבלים ולא לוקחים. סימנים מעידים למצבים חריגים: הגענו לצומת ושדה הראייה מוגבל- סוג הצומת, צפיפות תנועה, רכב תקוע וכו' מצבים אלו מחייבים נהיגה במהירות סבירה וסקירה קפדנית לפני החציה, במקרים כאלו נוריד הילוך לראשון ואף נעבור לגלישה עד למקום בו שדה הראייה מאפשר מעבר בטוח. נזכור שאין להיכנס לצומת לא פנוי- כניסה כזו גורמת לסיכון ולהפרעה ולעיכוב של כלי רכב אחרים. זוהי עבירת תנועה חמורה. | |
יעדי ביניים | התלמיד יסביר את הסכנות הצפויות ממעבר כלי רכב בצומת. התלמיד יסביר את משמעות התקנות העוסקות במתן ז"ק בצומת ללא תמרורים. התלמיד יסביר את סדר הפעולות הנכון לקראת הכניס לצומת כזו וכיצד עליו להתנהג כאשר ישנו מקרה של אי כיבוד כללי מתן זכות הקדימה ע"י נהגים אחרים. וכיצד יתנהג בצומת לא פנוי וללא שדה ראיה. | |
תרגול | נתרגל בצמתים בהם לא קיימים תמרורי מתן זכות. התלמיד יכריז למי הזכות. נשאל את התלמיד מה יקרה אם ירצה לפנות שמאלה או אם יהיה רכב בצומת שנמצא ממול וכו'. התלמיד יכריז על מקומות בהם קיים ספק. | |
סיכום | היום למדנו מתן זכות קדימה בצומת שאינו מתומרר ואינו מרומזר היית מצוין! בשיעור הבא נלמד על מתן זכות קדימה בצומת מתומרר נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | ציורים הממחישים נקודות עימות בצומת. ציורים הממחישים את התקנות בצמתים ללא תמרורי ז"ק. |
משימה מס' 40 | מתן זכות קדימה בצומת מתומרר | שלב התנועה |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו מתן זכות קדימה בצומת לא מרומזר ולא מתומרר היית מצוין! היום נלמד על מתן זכות קדימה בצומת מתומרר | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. מתן זכות קדימה במקומות שאינם צמתים, התקרבות לצמתים מיקום וחציה. גירוי: במהלך החזרה נגיע לצמתים שבהם הוצבו תמרורי מתן ז"ק עם קווי עצירה ובלי קווי עצירה ונסב את תשומת ליבו לכך. נסב את תשומת ליבו גם כאשר רכבים אחרים נתנו לו את ז"ק בעקבות תמרורים שמוצבים להם. גם במעגלי תנועה נסב את תשומת ליבו לכלי הרכב מימין שנתנו לו את ז"ק ונגיד לו לעצור כאשר יש רכב משמאל במעגל. | |
הסבר | פתיח: המהלך החזרה הסבתי את תשומת לבך כאשר כלי רכב עצרו למרות שפנית שמאלה או כאשר הרכב הגיע מימין. היום נלמד למה הנהגים עצרו עד לאחר שחצית את הצומת. ציינתי בפניך מס' תמרורים שהיום נעמוד על טיבם. גם היום אנו דנים בנושא מתן זכות קדימה- מתן האפשרות לעוברי הדרך האחרים שלהם ניתנה זכות הקדימה להתקדם בדרך מבלי להמתין, לעצור, לשנות מהירותם או לסטות מקו התקדמותם. למדנו גם שזכות הקדימה נותנים ומקבלים ולא לוקחים. למדנו גם את המצבים של עובר בטוח, לא עובר, ספק תמרורי מתן זכות קדימה ומשמעותם ואופן הצבתם: משמעותם של תמרורי מתן ז"ק בצמתים הוא 1. לקבוע סדר שונה מצמתים שלא הוצבו בהם תמרורים בגלל עומסי תנועה. 2. להבטיח הזרמת תנועה שוטפת בצירי תנועה בהם יש יותר תנועה רבה יותר. 3. להגביר את הבטיחות בצמתים בהם שדה הראיה מוגבל בגלל המבנה ההנדסי של הצומת. יש צמתים יש חובה לעצור ויש צמתים שאין חובה לעצור אך יש לתת ז"ק. 4. כדי לתת מעבר בטוח להולכי רגל. תמרור עצור ותן זכות קדימה (302): כאשר הוצב מצידו הימני של הכביש מחייב עצירה ולתת ז"ק לתנועה מכל כיוון ולכל כיוון אליו נוסעים- ישר, ימינה, שמאלה ופרסה. אם הוצב מצידו השמאלי של הכביש רק מי שפונה שמאלה או פרסה לשמאל חייב לעצור ולתת ז"ק. תמרור שהוצב משני הכיוונים בגלל רוחב הכביש או בגלל שהמבנה ההנדסי מחייב זאת. אם תמרור עצור מוצב מעל נתיב חל על הנתיבים שמתחתיו.יש לעצור עצירה מלאה גם אם אין תנועה בכביש, העצירה היא לא לשיקול דעת הנהג! אופן הביצוע: לפני העצירה יש לבצע תקשורת לאחור. לאחר העצירה ניתן ז"ק, ואח"כ מבטים שמאלה ממול ימינה ושוב שמאלה. נקבל החלטה כפי שלמדנו- בטוח עובר, בטוח לא עובר, ספק. בספק שתף אותי. ההיגיון להחלטה להציב תמרור עצור בצמתים הוא מבנה ההנדסי של הצומת- בו שדה הראיה מוגבל ומקומות בהם קיימת צפיפות תנועה ולאפשר הזרמת תנועה בצירי תנועה מרכזיים. היכן החוק מחייב לעצור כשמוצב תמרור 302: 1. אם אין קו עצירה חובה לעצור במקום שאפשר לראות את התנועה ללא הפרעה. 2. אם יש קו עצירה חובה לעצור לפני הקו ובסמוך לו. 3. אם בצומת שהוצב תמרור עצור יש מעבר חציה ויש קו עצירה לפני המעבר ויש הולכי רגל חוצים או מתכוונים לחצות- חובה לעצור לפני קו העצירה ולתת ז"ק להולכי הרגל ולעצור שוב במקום בו רואים את התנועה אפילו אם העצירה היא על מעבר החציה. 4. אם הוצב תמרור עצור ויש מעבר חציה בלי קו עצירה והולכי הרגל מתכוונים לחצות או חוצים – חובה לעצור סמוך למעבר ולתת ז"ק להולכי הרגל ולעצור שוב במקום בו רואים את התנועה אפילו אם העצירה היא על המעבר. 5. אם סומן מעבר חציה ואין הולכי רגל חוצים או מתכוונים לחצות ואין קו עצירה נעצור במקום בו רואים את התנועה גם אם העצירה היא על המעבר. תמרור תן זכות קדימה (301): בשונה מתמרור עצור אין חובת עצירה. חובה לתת ז"ק. חל על כל נתיבי הכביש בו הוצב למעט אם הוצב תמרור עצור 302 לצידו. ההיגיון להחלטה להציב תמרור מתן זכות קדימה בצומת הוא מבנה ההנדסי של הצומת המאפשר לנוהג רכב לשקול ולקבל החלטה תוך כדי נסיעה ושדה הראייה מוגבל שמחייב האטה משמעותית עד כדי הורדה לראשון ואפילו נסיעה בבקרת מצמד. אופן הביצוע: בעת ההתקרבות לצומת נבצע תקשורת, האטה לפי התנאים הקיימים בשטח, סריקה לכל הכיוונים בצומת, מבטים שמאלה ממול ימינה ושוב שמאלה, נקבל החלטה לפי עובר, לא עובר, ספק. היכן החוק מחייב לעצור כשמוצב תמרור 301: מקום העצירה כפי שלמדנו בתמרור עצור-אם יש קו עצירה יעצור לפני הקו ובסמוך לא, בהעדר קו עצירה יעצור במקום שלא יפריע לתנועה בצומת מכל כיוון. אם יש מעבר חציה וחוצים או מתכוונים לחצות הולכי רגל- יעמוד לפני המעבר או לפני קו העצירה אם קיים ואז יעצור שוב לפני תחום הצומת- אם יש צורך לעצור. תמרור מעגל תנועה (303): מעגל תנועה הוא כעין כביש חד סטרי עם מס' צמתים שהכניסות והיציאות מימין. תפקידו לצמצם נקודות עימות ולאפשר הזרמת תנועה באופן בטוח. תמרור 303 מחייב את הנהג: תן זכות קדימה לתנועה החוצה את דרכך במעגל התנועה או המסילה ועבור את המעגל מצידו הימני. היציאה והכניסה למעגל דומה למה שלמדנו בפניות ימינה. התנועה בתוך המעגל תהיה תמיד בנתיב הימני. אם קיים יותר מנתיב אחד במעגל נבחר תמיד את הנתיב ע"פ אותם השיקולים שלמדת בכבישים מרובי נתיבים. אופן הביצוע: בעת ההתקרבות למעגל נבצע תקשורת, נאט למהירות סבירה בהתאם לתנאים הקיימים, נסתכל שמאלה לוודא שאין רכב החוצה את דרכנו במעגל התנועה, נקבל החלטה האם לעצור או להמשיך (בטוח עובר, בטוח לא עובר, ספק), מבט במראה הימנית. השווה והשונה בין תמרור 301 לתמרור 302: תמרור 302 מחייב עצירה גם אם אין כלי רכב, תמרור 301 מאפשר הנהג לקבל החלטה תוך כדי נסיעה ע"פ התנאים הקיימים בצומת. צורתו של תמרור עצור מתומן ותמרור תן זכו משולש שקודקודו מופנה כלי מטה דבר המאפשר לזהות את התמרור גם מצידו האחורי וע"י כך להבין את כוונותיהם של משתמשי הדרך האחרים. כאשר משתמשי דרך אחרים אינם מצייתים לכללי מתן זכות קדימה: כפי שלמדנו גם בצמתים בו מוצבים תמרורים ישנם נהגים שאינם מצייתים ומקפחים זכות. לכן עלינו להיות ערניים לסימנים המעידים- מהירות הנסיעה שלהם, כיוון ההסתכלות, הכיוון שאליו הם מאותתים, הנתיב בו הם נוסעים ונזכור שז"ק מקבלים ולא לוקחים. תמרורים נוספים– תמרור 139- מוצב לפני מקום מסוכן שהוצב בו תמרור עצור- 150 מ'. תמרור 304- עצור נייד של משמרות הזה"ב או עבודות בכביש. ביטולו תמרור 305 "סע". | |
יעדי ביניים | התלמיד יסביר את משמעותם ומיקומן של התמרורים והסימונים העוסקים במתן זכות קדימה בצומת ובמעגל תנועה. התלמיד יסביר כיצד עליו להתנהג בהתקרבו לתמרורים אלו. התלמיד יסביר מהם הסימנים המעידים על כוונותיו של הנהג. | |
תרגול | נתרגל מהקל אל הכבד- קודם בצמתים בו מוצבים תמרורי עצור, אח"כ תמרורי מתן ז"ק ואח"כ במעגלי תנועה. | |
סיכום | היום למדנו מתן זכות קדימה בצומת מתומרר היית מצוין! בשיעור הבא נלמד מתן זכות קדימה בצומת מרומזר נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | תמרורי מתן זכות קדימה. ציור הממחיש את מקומות העצירה לתמרורי 301,302,303. כולל מקומות עצירה כאשר יש מעברי חציה והולכי רגל. |
משימה מס' 41 | מתן זכות קדימה בצומת מרומזר |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו מתן זכות קדימה בצומת בו מוצבים תמרורי מתן זכות קדימה היית מצוין! היום נלמד על מתן זכות קדימה בצומת מרומזר |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. מתן זכות קדימה בצומת שלא הוצבו בהם תמרורי מתן ז"ק, ומתן ז"ק בצומת בו מוצבים תמרורי מתן ז"ק. גירוי: נראה לתלמיד קו עצירה ומעבר חציה לפני הרמזור. צבעי הרמזור ומחזור ההחלפה, תמרורי מתן זכות המוצבים בצומת, תמרורי ההכוונה מעל הרמזור ועוקף רמזור. |
הסבר | פתיח: עד היום למדנו על ז"ק בצמתים מתומררים ובלתי מתומררים. בצמתים אלו אתה קבלת החלטה האם לחצות או לא. גם הנהגים אחריך עצרו וקבלו החלטה. בצמתים מרומזרים מתאפשרת זרימת תנועה של מס' כלי רכב באותה העת מכיוונים שונים ושאר זרועות הצומת כלי הרכב ממתינים. מציבים רמזורים בצמתים בעלי נפח תנועה גדול עד היום אני הנחיתי אותך בחציית צמתים מרומזרים. היום נלמד כללי מתן זכות קדימה הקשורים להסדרי תנועה בצמתים מרומזרים. גם היום אנו דנים בנושא מתן זכות קדימה- מתן האפשרות לעוברי הדרך האחרים שלהם נקבעה זכות הקדימה להתקדם בדרך מבלי להמתין, לעצור, לשנות מהירותם או לסטות מקו התקדמותם. למדנו גם שזכות הקדימה נותנים ומקבלים ולא לוקחים. למדנו גם את המצבים של עובר בטוח, לא עובר, ספק. מהו רמזור? מתקן חשמלי אוטומטי שמווסת את התנועה לכיוונים שונים לפי זמן קצוב מראש. מטרת הרמזור: לווסת את תנועה, לצמצם נק' קונפליקט ולאפשר מעבר בטוח של הולכי רגל. בישראל בכל צומת מוצבים שני רמזורים לכל כיוון נסיעה כדי שלא יהיה מצב שנשרפה מנורה והרמזור לא דולק וגם כדי שכל הנהגים יוכלו לראות את צבע הרמזור- גם הראשון ברמזור וגם אלה שעומדים רחוק. ישנם תמרורים המזהירים על התקרבות לצומת מרומזר בעיקר בדרכים בינערוניות בהם המהירות גבוהה. על הכביש מסומנים חצים וגם מעל הרמזורים במקביל ועל הנהג לציית להם. עוקף רמזור- כאשר בפניה ימינה ישנו רמזור עם עדשה צהובה מהבהבת עם דמות של הולך רגל או בלי חובה לעצור ולאפשר להולכי הרגל לחצות בבטחה. סדר מופע האור ברמזור: אדום- נבצע תקשורת ונעצור לפני ובסמוך לקו העצירה אם אין קו עצירה נעצור לפני מעבר החציה. אם אין נעמוד לפני הרמזור הקרוב. אדום צהוב- אם נמצאים בעצירה מתכוננים להתחלת נסיעה וממתינים לאור הירוק. אם נמצאים בנסיעה לקראת עצירה מתאימים מהירות כדי להגיע לקו הצומת באור ירוק. ירוק- אם נמצאים בעמידה בודקים את מצב התנועה מכל הכיוונים ונכנסים לצומת תוך כדי הסתכלות לזרועות הצומת, אם הצומת פנוי ואין נוהג רכב שנכנס אליו- שאינו מציית לרמזור שבכיוון נסיעתו. כאשר מתקרבים לצומת שיש בו ירוק ישן ניקח בחשבון שזה עלול להתחלף בכל רגע בשונה מאור ירוק חדש. לכן אם יש תנועה מאחור לא נגביר מהירות ואפילו נאט. נשים לב בפניה ימינה כאשר יש להולכי רגל ירוק ניתן להם את זכות הקדימה. ירוק מהבהב- יוצב בכבישים שהמהירות מעל 60 קמ"ש. תפקידו להזהיר את הנהגים כי האור הירוק עומד להתחלף. אם נמצאים במרחק סביר המאפשר עצירה בטוחה לפני הצומת- נעצור ואם אנו קרובים לצומת זה מאפשר לנהג שיקול דעת לפנות את הצומת. צהוב יציב- חובה לעצור. אם נכנסת אל הצומת יש לפנותו מיד. כאן המחוקק מאפשר שיקול דעת לנהג אם הוא יודע שאינו יכול לעצור בבטחה בשל המהירות בו נוסע ולפנות את הצומת. צהוב מהבהב- דולק עקב תקלה ברמזור או בשל תנועה דלילה בשעות המאוחרות- כדי לא לעכב את הנהגים. במקרה כזה נפעל לפי מדרג הציות. מדרג הציות: 1. שוטר או פקח. 2. רמזור 3. תמרור 4. תקנה. כאשר האור הצהוב מהבהב על הנהג להאט את מהירות הנסיעה עד כדי עצירה ולתת את זכות הקדימה להולכי הרגל החוצים או המתכוונים לחצות. ניתן את הזכות לתנועה שבצומת או המתקרבת לצומת. ניתן את הזכות לתמרורים המוצבים בצומת. אם אין תמרורים ננהג לפי התקנה: ניתן ז"ק לרכב המגיע מימין אם אנו נוסעים ישר ואם פונים שמאלה או פרסה לשמאל ניתן את הזכות גם לרכב המגיע ממול. שוטר או פקח תנועה שנמצא בצומת רשאי לתת הוראות בניגוד לרמזורים או לתמרורים או לתקנות. בצומת מרומזר כאשר התמרורים פועלים באופן תקין ומוצבים בהם תמרורי מתן זכות הוראות התמרורים אינם תקפים. הסכנות במעבר בצמתים מרומזרים: לפני הכניסה לצומת: נהגים שלא מבינים נכון את כללי ההתנהגות: נהג שמגיע לצומת ומחליט לעצור באור ירוק מהבהב בלי לבצע תקשורת לאחור… הנהג מאחור מופתע ופוגע בו מאחור. נהג שמסתכל על הרמזור שמיועד לרכב אחר ונוסע כשאמור לעצור או להפך. נהג שמסתנוור מהשמש ואינו מבחין באור הרמזור- עוצר שלא לצורך ופוגעים בו מאחור או נוסע כשצריך לעצור… במעבר בתוך הצומת: נהג שנכנס לצומת במהירות באור ירוק והולך רגל חוצה הסכנה גם להולך הרגל וגם לרכב שמאחור…. |
יעדי ביניים | התלמיד יסביר את מופע האור ברמזור ואת הסדרי התנועה לכל מופע. התלמיד יסביר את הסכנות הצפויות לו במעבר בצמתים מרומזרים. התלמיד יסביר מהו מדרג הציות. התלמיד יסביר כיצד עליו לנהוג כאשר הרמזור אינו פועל. |
תרגול | תחילה נתרגל ברמזורים עם תנועה דלילה ואח"כ עם תנועה רבה יותר. התלמיד יקבל החלטות באופן עצמאי ובמצבי ספק נקבל החלטה יחד. |
סיכום | היום למדנו מתן זכות קדימה בצומת מרומזר היית מצוין! בשיעור הבא נלמד מתן זכות קדימה להולכי רגל נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. |
אמצעי המחשה | תמרורי הרמזור וסדר הופעתם, ציור של מדרג הציות, ציור הממחיש עוקף רמזור בפניה ימינה, ציור הממחיש את התמרורים מעל לרמזור והסימונים על הכביש. |
משימה מס' 42 | מתן זכות קדימה להולכי הרגל | שלב התנועה |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו מתן זכות קדימה בצומת מרומזר היית מצוין! היום נלמד על התאמת הנהיגה להולכי הרגל | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. הרגלי הסתכלות, מתן זכות קדימה בצמתים ובמקומות שאינם צמתים. גירוי: במהלך החזרה נעבור במקומות בהם יש פניה ימינה עם עוקף רמזור. מקומות עם פסי האטה. נסב את תשומת ליבו לתמרורים שמזהירים על התקרבות למעבר חציה. | |
הסבר | פתיח: למדנו בשעורים האחרונים על זכויות קדימה וגם היום נלמד על יחסי הגומלין בינך לבין הולכי הרגל. הגדרה לז"ק: מתן האפשרות לעוברי הדרך האחרים שלהם נקבעה זכות הקדימה להתקדם בדרך בלי לעצור להמתין לשנות מהירותם או לסטות מקו התקדמותם. כלומר, לא נגרום להולך רגל להמתין, לעצור, לשנות כיוון או קצב הליכתו. הגדרה למעבר חציה: חלק מן הכביש המיועד לחציית הולכי רגל ומסומן על כך. מעבר חציה המחולק ע"י שטח הפרדה יראו כל חלק מן המעבר החצייה כמעבר נפרד. חוק: 1. נוהג רכב המתקרב למעבר חציה והולכי רגל חוצים במעבר, יאפשר להם להשלים את החציה בבטחה ואם יש צורך אף יעצור לשם כך. 2. נוהג רכב המתקרב למעבר חציה יאט את רכבו. אם הולך רגל עומד ע"י המדרכה וניכר שבכוונתו לחצות, יתן לו את זכות הקדימה. 3. נוהג רכב המתקרב למעבר חציה ובנתיב האחר האט רכב לפני המעבר יאט אף הוא. אם רכב אחר עצר יעצור אף הוא. 4. יש להאט את מהירות הנסיעה ואף לעצור בכל מקרה שצפויה סכנה להולך רגל או לרכוש ובמיוחד במקרים האלה (סימנים מעידים): בשטחים בנויים ומאוכלסים ובכל מקום שתנועת הולכי רגל מצויה בהם. בקרבת קבוצת ילדים או בקרבת התקהלות. כשמתקרבים למעבר חציה. בפוגשו או בעוקפו קבוצת אנשים ההולכת בסך. בהתקרבו אל אוטובוס או רכב שמסיע ילדים ונעצר לשם העלאתם או הורדתם ועובר על ידו. ברחוב משולב שסומן ע"י תמרור או באזור מיתון תנועה. כאשר נכנסים לחניה או יוצאים מחניה שעולים על המדרכה עלינו לעצור ולתת ז"ק להולכי רגל. בקרבת בתי חולים, גני ילדים, בתי ספר, מתנ"ס, אזורי בילוי ותעשייה. כל מקום בו מוצבים תמרורים וסימונים ע"פ הדרך המזהירים על הולכי רגל בקרבת מקום. ההיגיון לקביעת החוק: הולכי רגל לא תמיד קבלו הדרכה לחציית כבישים, גם לא נבחנו על זה ונמצאו כשירים. הולכי רגל לא הולכים עם אמצעי מיגון כמו רוכבי האופניים או מנוהג ברכב. לכן אנו צריכים להיות זהירים שבעתיים. שיקול הדעת מונח על כתפי הנהג. פגיעה בהולך רגל במהירות של 30-40 קמ"ש הסיכוי שיישאר בחיים קלוש… בגלל הסכנה הזו חשוב מאוד שתדע איך להתנהג באותם מקומות בהם קיים סיכוי שתיפגש עם הולך רגל. התאמת המהירות: נזהה את מעבר החצייה ככל שניתן מוקדם. יש לזהות הולך רגל מתקרב או חוצה. בגלל יחס המהירות בין הולך הרגל לרכב אנו חייבים לזהות את הולך הרגל לפני הירידה לכביש- כיוון ההליכה וכיוון ההסתכלות, קצב הליכתו. קיים קשר ישיר בין מהירות הנסיעה שלך למרחק העצירה- כפי שלמדנו. ככל שמהירות הנסיעה שלך גבוהה יותר עליך לזהות מוקדם יותר את הולך הרגל, לתקשר מוקדם יותר על נוהגי הרכב סביבך- מאחוריך ומצדדיך ומולך. קשר עין גם הולך הרגל, לא נעודד אותו לחצות ניתן לו את שיקול הדעת. אם אין יש קו עצירה נעצור כמטר לפניו ואם אין קו עצירה נעמוד שני מטר לפני המעבר, זה יתן מרחב ראיה להולך הרגל וגם במידה והרכב מאחוריך יכנס בך, להולך הרגל שלום… סוגי הולכי רגל: קשישים- ראייתם ושמיעתם לקויה לעיתים. הליכתם איטית. שיקול הדעת לחצייה שגוי יש להם לפעמים קושי באומדן מהירות. ילדים עד גיל 12- בעיקר כשהולכים בצוותא, אין להם הערכת מרחק ואומדן מהירות, לכן רק אחרי גיל 12 מאפשרים להם להיות במשמרות הזה"ב. הולכי רגל אחרים שהולכים עם אוזניות, פלאפונים וכד'. רוכבי אופניים. לכן נתאים את מהירות הנסיעה ונהיה תמיד מוכנים לעצירה. זכויותיו חובותיו של הולך הרגל: הולך הרגל הוא שותף מלא בדרך. המחוקק מאפשר לו מקומות לחציה בטוחה- גשרים, מדרגות עיליים, מנהרות לחצייה, מעברי חציה, מדרכות, רמזורים מיוחדים להולכי רגל. מונע את כניסתם לכבישים ע"י גדרות, מעקות בטיחות. מאפשר להם לחצות במקומות שאין מעברי חציה- בקרבת צמתים או במקום שאין מדרכה הליכה לכיוון התנועה. | |
יעדי ביניים | התלמיד יסביר כיצד יש לזהות מרחוק מקומות מוסדרים לחציה או הולכי רגל שחוצים במקומות צפויים לחציה. התלמיד יסביר את הקשר בין מהירות הנסיעה לעצירה בטוחה. יסביר על חשיבות התקשורת הברורה עם משתמשי הדרך האחרים. | |
תרגול | נתרגל במקומות מוסדרים לחציה ושאינם מוסדרים לחציית הולכי רגל. במקומות בהם יש עוקף רמזור. | |
סיכום | היום למדנו מתן זכות הקדימה להולכי הרגל. היית מצוין! בשיעור הבא נלמד חניה בהתאם לסימונים ע"פ הדרך נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | תמרורים הקשורים להולכי רגל ולהאטה. |
משימה מס' 43 | חניה בהתאם לסימונים על פני הדרך | שלב התנועה |
פתיחה | מה שלומך? בשיעור קודם למדנו על מתן זכות קדימה להולכי הרגל היית מצוין! היום נלמד על חניה בהתאם לסימונים על פני הדרך | |
חזרה | קודם נצא לחזרה ובמהלכה נשים דגש על ישיבה נכונה ופעולות לתחילת נסיעה– בלמים, כיוון מושב, כיוון מראות, חגורה. עצירה וחניה בימין הכביש או בשמאל הכביש, חניה בנסיעה לאחור בין שני כלי רכב בימין או בשמאל הכביש. גירוי: נסב את תשומת ליבו למקומות מסומנים לחניה בניצב או בזווית על הכביש. מומלץ לסיים את החזרה במגרש או בדרך ללא מוצא. | |
הסבר | פתיח: עד היום למדנו לעצור ולחנות במקביל למדרכה בימין הכביש או בשמאל לפנים ולאחור. במהלך החזרה הראיתי לך למקומות מסומנים בהם חונים כלי רכב בניצב או בזווית למדרכה. היום נלמד לחנות במקום שהוסדר לחניה עם סימון על פני הדרך. ראינו שיש כאלה שחנו כשחזית הרכב לכיוון המדרכה ויש כאלה שחנו הפוך- כשחזית הרכב לכביש. איזה סוגי חניות אתה מכיר? נזכיר את החוק של נסיעה לאחור- רק כאשר קיים צורך תחבורתי ורק במידת הצורך. חוק: * יש להחנות בתחומי השטח המסומן בלבד. בהעדר סימון לא מחנים בניצב או בזויות. * אם הוצב תמרור שמותרת החניה על המדרכה וסומן השטח מותר לרכב שמשקלו על 2200 ק"ג להחנות על המדרכה בתחום השטח המסומן מבלי לחסום את המעבר להולכי רגל או לכסא גלגלים. חניה בניצב למדרכה: קיימת אפשרות לחניה בנסיעה לפנים או לאחור. מה העדיפות? מה הסכנות? בנסיעה לפנים קיימת אפשרות לפגיעה בכלי הרכב החונים בניצב למדרכה, הנהג נאלץ להיכנס בזויות חדה, הנהג נאלץ לסטות למרכז הכביש כדי להגדיל את רדיוס הכניסה וזה גורם להפרעה לתנועה. ביציאה יש שטחים מתים גדולים מאחור ואין שדה ראיה לתנועה הנעה בכביש. הכניסה בנסיעה לאחור – הפרעה לתנועה הנוסעת בכיוון הנסיעה, סכנת פגיעה ברכבים החונים, אפקט המניפה הנוצר עקב הרחבת הרדיוס בכניסה לחנייה, סכנה לפגיעה בחלקו האחורי של הרכב במדרכה וסכנה להולכי הרגל. ביציאה- שדה ראיה טוב ואין סכנה כמו ביציאה ברוורס. חניה בזווית למדרכה: עלולים להפריע לתנועה בכניסה וביציאה לחניה. חניה במקביל למדרכה: כאשר יש סימונים על הדרך חובה לחנות לפי הסימון. חניה על המדרכה: סכנה בשליטה ברכב בעת העלייה על המדרכה, הולכי רגל עלולים להימצא על החניה וגם הרכב עלול להינזק. אופן ההתמודדות עם הסכנות: תקשורת לפני הביצוע בעת הביצוע וביציאה. ריבוי מבטים לשטחים המתים ובעיקר כאשר מרחיבים את הרדיוס- כשהרכב פונה למרכז הכביש. קבלת החלטה לפי המצב הקיים האם להיכנס בנסיעה לפנים או לאחור. נתחשב בהולכי הרגל שעל המדרכה. נבצע את החניה בבקרת מצמד. סדר הפעולות: חניה בניצב לפנים: איתור מקום, תקשורת, האטה לגלישה, מראות, הרחבת רדיוס הכניסה ועצירת מטרה לפני המדרכה. חניה בניצב לאחור: איתור מקום, תקשורת, עצירה מעבר למקום הכניסה, נסיעה לאחרו והפניית ההגה לכיוון הכניסה, יישור ועציר מטרה. חניה בזויות לפנים- איתור מקום, תקשורת, האטה וכניסה. חניה על המדרכה כנ"ל. זווית ההגה שתאפר טיפוס, עולים גלגל אחר גלגל בדיקה שאין הולכי רגל בכניסה וביציאה. | |
יעדי ביניים | התלמיד ידע ויבין את דרישת החוק לביצוע חניות על פי סימון. התלמיד יסביר את הסכנות בכל סוג של חניה. התלמיד ימנה את סדר הפעולות לביצוע החניות לסוגיהן. | |
תרגול | נתרגל את כל סוגי החניות. | |
סיכום | היום למדנו חניה בהתאם לסימונים ע"פ הדרך היית מצוין! סיימנו את שלב התנועה. בשיעור הבא בע"ה נתחיל את שלב המשימות המיוחדות ונלמד על נסיעה בדרכים שאינן עירוניות במהירויות גבוהות נסמן ונחתום בכרטיס תלמיד שהמשימה נלמדה. | |
אמצעי המחשה | תמרורי חניה וסימונים ע"פ הכביש. מכוניות קטנות להמחשה. |
מדהים! תודה רבה לך על החומר המושקע והאיכותי.